زلال قرآن (581)؛

علت شدت عذاب در جهنم فراق چیست؟

علت شدت عذاب در جهنم فراق چیست؟
شنبه 20 فروردين 1401 - 12:50

در این مطلب، با تامل در قرآن کریم پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که چرا گفته می شود شدت عذاب در جهنم فراق از همه عذاب ها بیشتر است؟

العالم ـ زلال قرآن
آیات زیر:
3– آیه 145 سوره مبارکه نساء:
« إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا»
ترجمه: (البته منافقان را در جهنم پست ‌ترین جایگاه است و برای آنان هرگز یاری نخواهی یافت).
4 – آیات 24 تا 26 سوره مبارکه :
« أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍعَنِيدٍ . مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ . الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ»
ترجمه: (و خطاب آید که) امروز هر کافر معاند را به دوزخ درافکنید. همان کافری که از هر کار خیر مانع می‌ گشت و (به حق خدا و خلق) ستم می ‌کرد و (در کار خدا و قیامت) به شک و ریب بود. همان کافر مشرک که با خدای یکتا خدای دیگری جعل کرد، پس او را در عذاب سخت جهنم درافکنید).
5 – آیه 6 سوره مبارکه فتح:
« وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّـهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّـهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا»
ترجمه: (و نیز خدا خواهد تا همه منافقان و مشرکان را از مرد و زن عذاب کند که آنها به خدا بد گمان بودند (و وعده فتح خدا را دروغ پنداشتند) در صورتی که (وعده خدا صدق است و) روزگار بد و هلاکت ابد بر خود آنهاست و خدا برآنان خشم و لعن کرد و جهنم را که بسیار بد منزلگاهی است بر ایشان مهیّا ساخت).
بیانگر این حقیقت اند که، عقاید باطله (کفر و شرک و نفاق) و لجاج و عناد و سوء ظن به خداوند موجب یاس از رحمت الهی و عذاب شدید جهنم سوزان و خشم و غضب و لعنت خداوند، (جهنم فراق) خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها