افشای همنوایی قابل تامل اردن با تل‌آویو علیه مسجدالاقصی

افشای همنوایی قابل تامل اردن با تل‌آویو علیه مسجدالاقصی
سه شنبه 23 فروردين 1401 - 14:57

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار یادداشتی از همکاری اردن با رژیم صهیونیستی در سختگیری علیه فلسطینی ها در مسجدالاقصی پرده برداشت.

العالم - فلسطین اشغالی

همزمان با اعلام برنامه شهرک‌نشینان صهیونیست برای حمله به مسجد الاقصی و ذبح نذورات در داخل آن به مناسبت «عید پسح یهودیان»، تصمیم مدیر مسجدالاقصی که از اردن پول می‌گیرد، ممنوعیت اعتکاف فلسطینی‌ها در حرم قدسی پیش از ده روز آخر ماه مبارک رمضان اعلام می‌شود. تصمیمی که موجب نارضایتی گسترده فلسطینی‌ها شد و در عین حال پیام‌های هشداری از سوی مقاومت به مسئولان این امر داده شدو اعلام کردند که به هر قیمت که شده اجازه‌ نمی‌دهد به مناسبت عید یهودیان ذبحی در مسجدالاقصی صورت گیرد.

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «گرچه تصمیم برای جلوگیری از اعتکاف مسلمانان در مسجد الاقصی با امضای وزارت اوقاف فلسطین صورت گرفته، اما نقش اردن در این تصمیم را نمی‌توان نادیده گرفت که به درخواست اسرائیل برای کاهش تنش بین فلسطینی‌ها و سربازان و شهرک‌نشینان دشمن که می‌خواهند به مناسبت "عید پسح یهودیان" به مسجدالاقصی یورش آورند و نذورات خود را در داخل آن قربانی کنند».

به گفته یک منبع در مقاومت فلسطین، گروه‌های مقاومت در نوار غزه تجاوزهای ارتکابی در مسجدالاقصی را پیگیری کردند، علاوه بر این "مداخله مذموم اردن برای جلوگیری از اعتکاف در داخل مسجد در مرحله کنونی" که در پوشش تصمیم مدیر حرم قدسی کوه اعلام شده را رصد کردند.

وی فاش کرد که اطلاعات واصله به گروه‌های فلسطینی نشان می‌دهد که این مداخله به بهانه قیمومیت اردن صورت گرفته است و تصمیم ممنوعیت اعتکاف در مسجدالاقصی، بر اساس تفاهماتی که بین اردنیها و مقامات اشغالگر و پس از سفر ماه گذشته مقامات این رژیم به اردن حاصل شد، گرفته شده است.

این منبع در ادامه پرسید: چرا اردن برای جلوگیری از ورود شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد مداخله نمی‌کند و نقش آن در جلوگیری از تصمیم آن‌ها برای ذبح قربانی‌هایشان در داخل حرم قدسی و اقامه شعائر یهودی در مسجدالاقصی چیست؟

این منبع تاکید کرد: «وزارت اوقاف اردن به عمر الکسوانی، مدیر مسجدالاقصی، (وابسته به اوقاف اردن) دستور داده تا قبل از ورود به ده روز پایانی ماه مبارک رمضان، از اعتکاف در داخل مسجدالاقصی جلوگیری کند. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که فلسطینی‌ها به منظور جلوگیری از ادای مناسک یهودیان در مسجد الاقصی، فراخوان‌هایی را برای برگزاری اعتکاف از دوشنبه شب پیش منتشر کرده بودند. الکسوانی تصمیم خود را این‌چنین توجیه کرده که این امر عرف است اما وضعیت خاص مسجد الاقصی در سال جاری ایجاب می‌کرد که برای حفاظت آن، اقدامات لازم از جمله افزایش روزهای اعتکاف صورت گیرد».

به نوشته الاخبار، تصمیم الکسوانی خشم گسترده‌ای را در میان فلسطینی‌ها برانگیخت، به‌ویژه که همزمان با اعلام شهرک‌نشینان برای انجام یورش گسترده به مناسبت عید پسح (مصادف با ۲۰۲۲/۴/۱۵) به مسجدالاقصی در چارچوب تلاش‌های آن‌ها برای تقسیم آن و ایجاد معبد ادعایی در جای خود، اعلام شد.

در همین راستا، برخی منابع در جنبش حماس اعلام کردند که این جنبش مقاومت در پیام‌های دوگانه به میانجیگران در خصوص وضعیت مسجد الاقصی و اردوگاه آوارگان جنین گفته است: «هیچ‌گونه تخلفی قابل قبول نخواهد بود و جنبش حماس به تعهدات خود در قبال این دو قضیه عمل می‌کند و به ذبح قربانی در مسجد الاقصی به هر قیمتی که باشد، اجازه نمی‌دهد». این پیام‌ها همزمان با تهدیدهای «زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ارسال شده است. وی تصریح کرده بود که مقاومت اجازه نخواهد داد که که نیروهای اسرائیلی اردوگاه جنین را جدا کنند،‌ حال هزینه آن هر چه که باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها