رقابت انتخاباتی مکرون و لوپن

رقابت انتخاباتی مکرون و لوپن
سه شنبه 23 فروردين 1401 - 14:29

کارشناسان و ناظران سیاسی پیش بینی می کنند امانوئل مکرون، با وجود رقابت تنگاتنگ ماری لوپن با وی، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود.

العالم - فرانسه

با پیشتازی مکرون، انتخابات فرانسه به دور دوم کشیده شد.

در ۲۰ سال گذشته هیچیک از روسای جمهور فرانسه برای دومین بار به این مقام برگزیده نشده است.

کارشناسان سیاسی می گویند از زمان رفتن ژاک شیراک در سال 2007، رأی گیری در فرانسه نه بر اساس اعتقاد به کاندیدای مورد نظر، بلکه بر اساس حذف دیگران است، این اتفاق در مورد اولاند، سارکوزی و مکرون رخ داد و این بار هم در رقابت انتخاباتی مکرون و خانم لوپن اتفاق خواهد افتاد.

کارشناسان سیاسی تأکید می کنند که شانس مکرون برای پیروزی در انتخابات، لزوماً ناشی از برتری او نسبت به لوپن نیست، بلکه بیشتر، ناشی از ترس رأی دهندگان از دیگر کاندیداها و عدم اعتماد ایشان به آنها است.

نتایج شمارش آرا دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان داد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با کسب 28.1 درصد آرا در رتبه نخست قرار دارد.

ماری لوپن رهبر حزب "اجتماع ملی" از احزاب راست افراطی با 23.3 درصد در رتبه دوم قرار گرفت، در همین حال ژان لوک ملانشون، رهبر چپ فرانسه ، رئیس حزب "فرانسه سرا"، به عنوان نامزد چپ رادیکال 20.1 درصد آرا را به دست آورد.

پس از اعلام نتایج، دور دوم میان امانوئل مکرون و ماری لوپن در 24 آوریل 2022 برگزار خواهد شد.

تخمین اولیه حاکی از پیروزی مکرون است.

پژوهشگران سیاسی با استناد به سخنان یکی از نامزدهای انتخاباتی که گفت: «هر کاندیدایی، رقیب ماری لوپن باشد، در انتخابات پیروز می شود»، انتظار دارند که مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

محققان تأکید می کنند که دور دوم، رقابت تنگاتنگ شدیدتری بین مکرون و لوپن خواهد بود و توضیح می دهند که نظرسنجی ها نشان می دهد که 30 درصد از کسانی که به ژان ملانشون رای دادند، قصد دارند در دور دوم به ماری لوپن رای بدهند، با وجود این که ملانشون، به رای دهندگان و طرفداران خود گفته: به لوپن رای ندهید.

محققان سیاسی انتظار دارند لوپن از رسوایی دفاتر آمریکا برای تخریب اعتبار مکرون استفاده کند، دفاتر آمریکایی در انتخابات قبلی به طور رایگان از مکرون حمایت کردند، سپس مکرون با قراردادهای میلیارد دلاری به آنها پاداش داد.

پژوهشگران روابط بین الملل معتقدند در این انتخابات آرای فرانسه پخش شد، اگر نیروهای چپ دور باهم جمع می شدند و از ملانشون حمایت می کردند، در دور دوم بین مکرون و ملانشون رقابت انتخاباتی به وجود می آمد.

محققان در امور بین‌الملل تاکید می‌کنند که ناکامی ملانشون در راهیابی به دور دوم، رخدادی به نفع مکرون است، زیرا سوسیالیست‌ها و سبزها اعلام کردند که آرای خود را به نفع مکرون تغییر خواهند داد.

در دور اول این انتخابات ۱۲ نامزد حضور داشتند: هشت مرد و چهار زن؛ اما در دور دوم رقابت بین امانوئل مکرون، رئیس جمهوری کنونی با ماری لوپن، است. این در حالی است که حزب هر دو کاندیدا، به مدت چند دهه دو حزب اصلی فرانسه به شمار می‌رفتند.

در دور اول از شش نامزد اصلی، سه نفر به احزاب طیف راست و دو نفر به احزاب و جناح‌های طیف چپ تعلق داشتنند.

این دومین بار است که آقای مکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با خانم لوپن رقابت می‌کند.

پنج سال پیش آقای مکرون توانست خانم لوپن را به راحتی شکست دهد و پیروز شود اما نظرسنجی‌ها تا پیش از پایان رای‌گیری نشان می‌داد امسال رقابت سخت تری در جریان است.

میزان مشارکت بین ۷۳ تا ۷۵ درصد اعلام شده که کمترین نرخ از سال ۲۰۰۲ به این سو بوده است.

پربیننده ترین خبرها