پژوهش: مرگ و میر جهانی ناشی از کووید-19 در تعطیلات آخر هفته بیشتر از سایر روزهاست

پژوهش: مرگ و میر جهانی ناشی از کووید-19 در تعطیلات آخر هفته بیشتر از سایر روزهاست
يکشنبه 28 فروردين 1401 - 09:16

به گفته پژوهشگران، ثبت موارد بیشتری از مرگ و میر ناشی از کووید-19 در روزهای آخر هفته دلایل مختلفی دارد.

العالم - به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بنا بر یافته‌های یک پژوهش، مرگ و میر جهانی کووید-19 در تعطیلات آخر هفته در مقایسه با سایر روزها در طول همه‌گیری بیشتر بوده است.

پژوهشگران پذیرفته اند که تأخیر در گزارش‌دهی می‌تواند یک عامل مؤثر در این امر باشد، اما می‌گویند کمبود کارکنان بالینی، ظرفیت و تجربه در آخر هفته‌ها نیز احتمالاً در این امر نقش دارد.

به گفته پژوهشگران، به طور کلی، میانگین تعداد مرگ و میر جهانی بر اثر کرونا در سراسر جهان در تعطیلات آخر هفته 6 درصد بیش از سایر روزها بود؛ 8 هزار و 532 نفر در مقایسه با 8 هزار و 83 نفر.

پژوهشگران دانشگاه تورنتو در کانادا تمامی موارد مرگ و میر گزارش شده به پایگاه داده کووید-19 سازمان جهانی بهداشت را بین 7 مارس 2020 تا 7 مارس 2022 تجزیه و تحلیل کردند.

این یافته‌ها که قرار است در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی سال جاری (ECCMID) در پرتغال در اواخر این ماه ارائه شود، نشان می‌دهد که ایالات متحده به طور متوسط هزار و ۴۸۳ مرگ و میر آخر هفته را در مقایسه با هزار و ۲۲۰ مورد در سایر روزهای هفته ثبت کرده است که افزایش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

برزیل به طور متوسط هزار و 61 مرگ آخر هفته را در مقایسه با 823 مورد در سایر روزهای هفته ثبت کرد که 29 درصد افزایش را نشان می دهد و انگلستان به طور متوسط 239 مرگ در آخر هفته در مقایسه با 215 مرگ در سایر روزهای هفته داشت - 11 درصد افزایش.

مطالعه بیشتر با بررسی میانگین تعداد مرگ و میر ناشی از کووید در روزهای هفته نشان داد که این افزایش در مقایسه یکشنبه با دوشنبه - 8 هزار و 850 در مقایسه با 7 هزار و 219 مرگ - و جمعه با دوشنبه - 9 هزار و 86 در مقایسه با 7 هزار و 219 - بسیار چشمگیر بود.

دکتر فیزا منظور، یکی از پژوهشگران، در این خصوص می‌گوید تأخیر در گزارش مرگ و میر در تعطیلات آخر هفته به طور کامل تفاوت‌ها را در کشورهای مختلف نشان نمی‌دهد. برای مثال، آلمان میانگین مرگ‌ومیر کمتری در آخر هفته‌ها (137) در مقایسه با روزهای هفته (187) گزارش کرده است.

دکتر منظور می‌افزاید: «تأخیرهای بوروکراتیک در تعطیلات آخر هفته به تنهایی توضیح نمی دهد که چرا تعداد مرگ و میرهای ثبت شده کووید-19 در روزهای دوشنبه در مقایسه با جمعه ها کمتر است، و گزارش تأخیرها به تنهایی نمی تواند توضیح دهد که چرا افزایش مرگ و میر آخر هفته در ایالات متحده بسیار قابل توجه بوده و در آلمان مشهود نبوده است.»

او ادامه می‌دهد: «در عوض، «اثر آخر هفته» احتمالاً به دلیل کمبود کارکنان، ظرفیت و تجربه بالینی است. علاوه بر این، یافته‌های ما نشان می‌دهد که با وجود بهبود عملکرد سیستم سلامت و آگاهی در طول دوره همه‌گیری، این مشکل حل نمی‌شود.»

دکتر منظور اینطور نتیجه می‌گیرد: «فرصتی برای سیستم های بهداشتی وجود دارد تا مراقبت های بالینی را در تمام روزهای هفته بهبود بخشند.»

پژوهشگران پذیرفتند که نتایج این مطالعه، که توسط همتایان مورد داوری قرار گرفته است، می‌تواند با نتایج منفی کاذب، موارد از دست رفته، و خطاهای وارد کردن داده ها محدود شود، و اینکه داده های موجود شدت بیماری را در نظر نمی گیرند یا تأثیر سیاست های محلی و مداخلات بهداشت عمومی در هر کشور را بررسی نمی کنند.

پربیننده ترین خبرها