دو فوریت طرح «شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی» تصویب شد

دو فوریت طرح «شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی» تصویب شد
يکشنبه 28 فروردين 1401 - 12:14

با موافقت نمایندگان دو فوریت « طرح طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها» به تصویب رسید.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

در نشست علنی روز یکشنبه (۲۸ فروردین) مجلس شورای اسلامی دو فوریت«طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها» مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۹۳ رای موافق و ۵۳ رای مخالف تصویب شد.

دو سوم آرای نمایندگان مجلس به ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه رای موافق دادند، کلیات این طرح باید به سرعت در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آراء و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاه‌های متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده را در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آراء فراهم شود.

مجلس انقلابی برای یکبار باید تکلیف شفافیت را روشن کند

به گزارش ایرنا، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: شفافیت موضوعی است که مردم شریف ایران اسلامی همواره از ما نمایندگان مطالبه می کنند. یکی از اولویت‌ها و مهمات مجلس انقلابی یازدهم، موضوع شفافیت است.مجلس ، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس در شفافیت پیشگام هستند و علم شفافیت را مجلس انقلابی بلند می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: آیا مردم صرفا شفافیت را از مجلس می‌خواند یا مطلق شفافیت را می‌خواهند؟ باید عملکرد شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی،شوراها ،وزارتخانه‌ها و سایر نهادها هم شفاف شود و این قانون همه نهادها را شامل شود.

نماینده مردم ملایر با اشاره به مطالبات پیوسته مردم درباره شفافیت در حوزه های انتخابیه، یادآور شد: وقتی درباره تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است صحبت می کنیم باید مشخص شود که این مبالغ در مجلس است یا دستگاه های اجرایی؟ لذا شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن جا است از این رو باید مراقب باشیم که آدرس اشتباه به مردم ندهیم و مجلس باید آدرس دقیق به مردم دهد.
آزادیخواه با اشاره به جزئیات طرح شفافیت بیان داشت: طرح شفافیت شامل تصمیمات هیات وزیران، موسسات شرکت های دولتی، بانک ها، سازمان صدا و سیما، شهرداری ها، کمیته امداد امام، جمعیت هلال احمر، شوراهای شهر، شورایعالی استان ها، قوای قضائیه و مقننه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کانون وکلا، اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون باشد. مجلس انقلابی برای یکبار باید تکلیف شفافیت را نه تنها برای خود بلکه برای همه مجموعه ها مشخص کند.

نماینده مردم ملایر با اشاره به مطالبات پیوسته مردم درباره شفافیت در حوزه‌های انتخابیه، یادآور شد: وقتی درباره تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است صحبت می کنیم باید مشخص شود که این مبالغ در مجلس است یا دستگاه های اجرایی؟ لذا شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن جا است از این رو باید مراقب باشیم که آدرس اشتباه به مردم ندهیم و مجلس باید آدرس دقیق به مردم دهد.

آزادیخواه با اشاره به جزئیات طرح شفافیت بیان داشت: طرح شفافیت شامل تصمیمات هیات وزیران، موسسات شرکت های دولتی، بانک ها، سازمان صدا و سیما، شهرداری ها، کمیته امداد امام، جمعیت هلال احمر، شوراهای شهر، شورایعالی استان ها، قوای قضائیه و مقننه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کانون وکلا، اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون است. مجلس انقلابی برای یکبار باید تکلیف شفافیت را نه تنها برای خود بلکه برای همه مجموعه ها مشخص کند.

برای دریافت متن کامل طرح شفافیت قوای سه گانه اینجا را کلیک کنید.

پربیننده ترین خبرها