پشت پرده سناریوی ولیعهد سعودی برای القای سرکشی در برابر آمریکا

پشت پرده سناریوی ولیعهد سعودی برای القای سرکشی در برابر آمریکا
پنج‌شنبه 1 ارديبهشت 1401 - 11:38

کارشناسان معتقدند تلاش های ولیعهد سعودی برای وانمود کردن «سرکشی» در برابر آمریکا، در حقیقت با هدف بازارگرمی برای معرفی خود به عنوان فردی قوی به جای پدرش ملک سلمان است.

العالم _ عربستان

رسانه های آمریکایی و سعودی این گونه وانمود می کنند که بن سلمان ولیعهد سعودی از گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش تولید نفت برای جبران کسری نفت روسیه، سر باز زده و در حال نزدیک شدن به روسیه و چین است.

در همین حال برخی رسانه های آمریکایی از تلاش های آمریکا برای نشاندن خالد بن سلمان دیگر فرزند ملک سلمان بر جای محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی سخن گفته اند، صرفا به این علت که آمریکا از اقدام وی در کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی و به راه انداختن جنگ ضد یمن خشمگین است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، تلاش های ولیعهد سعودی برای وانمود کردن «سرکشی» برابر آمریکا، در حقیقت به منظور بازارگرمی برای معرفی خود به عنوان فردی قوی به جای پدرش ملک سلمان است و این در حالی است که آمریکا هم در گذشته و هم اکنون، بزرگ ترین حامی حکومت آل سعود بوده و هست، حمایتی که بیش ترین نقش را در دوام و بقای آن داشته است، حقیقتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و از بزرگ ترین مدافعان بن سلمان، آشکارا بر زبان آورد و گفت اگر آمریکا نباشد، آل سعود دو هفته هم دوام نخواهد آورد.

به گفته کارشناسان، عامل مهمی که طبیعت روابط بین آمریکا و کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه خاورمیانه را مشخص می کند، روابط بین این کشورها با اسرائیل است. اگر این روابط حسنه باشد، آمریکا بهترین رابطه را با این کشورها برقرار می سازد حتی اگر قبیله ای ترین، مرتجع ترین و مستبدترین حکومت ها در جهان بر آنها حکم برانند و اگر این کشورها با اسرائیل و با عادی سازی روابط با آن مخالفت کنند، هدف حملات آمریکا قرار خواهند گرفت حتی اگر دموکرات ترین حکومت ها بر آنها حکمرانی کنند، آنچه برای آمریکا مهم به شمار می رود، منافع اسرائیل است و فراتر از آن مانند دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان، برای واشنگتن در این زمینه بی ارزشند.

بن سلمان به خوبی از این موضوع آگاه است و به همین علت جاده صاف کن عادی سازی روابط بین امارات، بحرین و حتی سودان با اسرائیل بود. عربستان در دوران بن سلمان روابطی فراتر از عادی سازی، هرچند پنهانی، با اسرائیل برقرار کرد. شاهد این سخن هماهنگی بالای امنیتی و نظامی بین دو طرف، برگزاری رزمایش های نظامی که دو طرف در آن شرکت می کنند، دیدارهای مقامات بلند پایه آنها در عربستان و سرزمین های اشغالی و رفت و آمد هواپیماهای مسافری و نظامی اسرائیلی بر فراز خاک عربستان در کمال امنیت و آرامش است.

واقعیت این است که بن سلمان به سبب بی باکی و در عین حال عطش فراوانش به پادشاهی، اشتباهات بسیاری مرتکب شده است، اشتباهاتی که به حکومت آل سعود زیان زده است و تهدیدی برای آن به شمار می رود. همین اشتباهات به منافع آمریکا در منطقه نیز زیان زده است. در همین حال جنایت قتل خاشقجی بیش از پیش موجب کاهش محبوبیت بن سلمان در داخل و خارج عربستان شد و به همین علت می بایست او را از طریق نشان دادن به عنوان کسی که برابر آمریکا می ایستد، تطهیر کرد.

گویی چنین تطهیری برای شستن گناهان بن سلمان در برابر افکار عمومی مردم عربستان و دیگر کشورهای عربی و حتی کشورهای اسلامی کافی و مقدمه قانونی بودن تلاش های وی برای رسیدن به تاج و تخت و حکومت در عربستان برای پنجاه سال آینده است.

این در حالی است که همگان می دانند به راه انداختن جنگ ضد یمن، تصمیم خود بن سلمان نبود بلکه تصمیم آمریکا و اسرائیل بود. در همین حال این تصور که آمریکا قصد دارد برادر بن سلمان را جایگزین وی کند، تصوری بی ارزش است که با واقعیت همخوانی ندارد. همچنین خشم آمریکا بر سعودی به سبب جنایت قتل جمال خاشقجی و سرکشی بن سلمان برابر آمریکا، سخنی بی ارزش تر از سخن قبلی است زیرا سعودی به هیچ وجه نمی تواند از آمریکا بی نیاز شود، همان گونه که آمریکا نمی تواند برابر کسی بایستد که کلید درهای خزانه خود را در اختیار واشنگتن می گذارد و امکانات کشور سعودی را برای تحکیم پایه های حکومت اسرائیل در نظام منطقه ای به عنوان حکومتی عادی به کار می گیرد تا همپیمانی برای سعودی باشد.

کاملا آشکار است که هدف از انتشار این خبرها و اطلاعات، بازگرداندن اعتبار جایگاه بن سلمان است، جایگاهی که به سبب شتاب بسیار وی برای رسیدن به قدرت و از میان برداشتن رقیبان و همچنین شتاب در نزدیک شدن به اسرائیل و عادی سازی روابط با آن به گونه ای که او را ضعیف و چاپلوس نشان می دهد، آسیب دیده است. هدف دیگر این است که بن سلمان با نشان دادن خود به عنوان جوانی «بی باک» حتی دربرابر آمریکا، برای رسیدن به قدرت بازارگرمی کند، همان گونه که امارات نیز پس از مجموعه ای عریض و طویل از رسوایی های عادی سازی، تلاش می کند از طریق مخالفت با مشارکت در نمایشگاه هوایی در اسرائیل برای خود بازارگرمی کند، نمایشگاهی که به مناسبت جشن رژیم صهیونیستی به سبب «پیروزی بر فلسطینیان» و اشغال سرزمین و آواره کردن آنان برپا شده است.

پربیننده ترین خبرها