هشدار مسکو؛ آمریکا آماده اتهام استفاده از سلاح کشتار جمعی به روسیه است

هشدار مسکو؛ آمریکا آماده اتهام استفاده از سلاح کشتار جمعی به روسیه است
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 14:39

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شواهدی دارد که نشان می‌دهد آمریکا در حال آماده‌سازی اقدامی تحریک‌آمیز برای متهم کردن روسیه به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی در اوکراین است.

العالم - اروپا

«ایگور کریلوف» رئیس نیروهای حفاظت در برابر تشعشع، تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه امروز (شنبه) در یک جلسه توجیهی تحریکات برنامه‌‌ریزی شده غرب را فاش کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی تحریک‌آمیز است تا نیروهای روسیه را که در حال انجام عملیات ویژه در اوکراین هستند، به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی متهم کند.

به گفته این مقام روس، وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه مسکو به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای، مطابق با حداقل سه سناریویی که قبلاً به عنوان پاسخی به موفقیت مسکو در انجام عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین طراحی شده، مقصر شناخته خواهد شد.

او معتقد است این اقدامات تحریک‌آمیز از سوی غرب احتمالاً تأسیسات شیمیایی و بیولوژیکی در خارکیف و کی‌یف و احتمالاً نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» را هدف قرار خواهد داد. وی افزود: علاوه بر این، وزارت امور خارجه ایالات متحده قبلاً رویه تحقیقات متعاقب را تعیین کرده و مقامات مسئول انجام آن را منصوب کرده است.

به گفته این فرمانده روس، توقیف سریع مدارک در صحنه حادثه برنامه‌ریزی شده (جمع‌آوری نمونه، مصاحبه با شاهدان، جمع‌آوری اسناد عکس و فیلم) از اهمیت اساسی برخوردار خواهد بود. کریلوف همچنین گفت که از ماه مارس، کشورهای غربی مرتباً اظهارات تحریک‌آمیزی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های کشتار جمعی مطرح می‌کنند.

پیش‌تر، کی‌یف و کشورهای غربی به استناد تصاویری، مسکو را به کشتار در شهر «بوچا» متهم کردند. در پی آن، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اتهامات علیه مسکو درباره کشتار در بوچا را رد کرد و گفت کارشناسان وزارت دفاع روسیه نشانه‌هایی از جعلیات مختلف را در تصاویر منتسب به این شهر اوکراینی فاش کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها