تلاش های بن سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی

تلاش های بن سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 18:45

کارشناسان معتقدند آنچه در عربستان اصلاحات دینی نامیده می شود، جز تلاش هایی از سوی بن سلمان ولیعهد سعودی برای کسب مشروعیت برای رسیدن به تخت پادشاهی نیست.

العالم _ عربستان

پژوهشگران امور عربستان تاکید می کنند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از زمان رسیدن پدرش به قدرت، سودای دستیابی به تخت پادشاهی را در سر می پروراند.

به گفته این پژوهشگران، بن سلمان از همان لحظه نخست رسیدن پدرش به قدرت تلاش کرد نخست عمو و سپس محمد بن نایف پسر عمویش را کنار بزند تا زمینه دستیابی به تخت پادشاهی برای او فراهم شود.

تحلیلگران سیاسی تصریح می کنند که محمد بن سلمان به جایگاه ولیعهدی بسنده نکرده بلکه در پی جایگاه پادشاهی است و هرچند هم اکنون قدرت را در عربستان در دست دارد، خواهان رسیدن به «عنوان پادشاهی» است و برای رسیدن به این موقعیت به شدت تلاش می کند.

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که مسائل بسیاری مانع رسیدن بن سلمان به تخت پادشاهی در سعودی شده است از جمله مسائل مربوط به حقوق بشر، بازداشت ها و اعدام ها و موضوع قتل جمال خاشقجی فقط یکی از این مسائل است.

تحقیق موسسه «مرکز عربی واشنگتن دی سی» درباره محمد بن سلمان تاکید می کند که آنچه در عربستان اصلاحات دینی نامیده و برای آن تبلیغ می شود، فقط با هدف تقویت قدرت وی و غلبه بر مراکز قدرتی است که می توانند حکمرانی بن سلمان را به چالش بکشند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند انگیزه حقیقی محمد بن سلمان از این همه هیاهو و جنجال درباره این تغییرات و اصلاحات، نیاز او به مشروعیت است.

آنان تاکید می کنند که محمد بن سلمان هیچ مشروعیتی جز نسبت خانوادگی آل سعود ندارد و جدا از وظیفه ای که بر عهده داشته است یعنی ولیعهدی، جوان کم سن و سالی بوده که قبل از رسیدن به جایگاه ولیعهدی هیچ مسئولیتی بر عهده نداشته و در مرتبه ششم قرار داشته که به شدت مرتبه پایینی است و پیشتر هیچ گونه سابقه اجرایی در عربستان نداشته است.

تحلیلگران سیاسی می گویند بن سلمان یکباره و ناگهانی خود را در جایگاه جانشین ولیعهد دید و به سرعت کودتا کرد و به ولیعهدی رسید و هم اکنون نیازمند کسب مشروعیت جدید برای خود و برای حکومتی است که رؤیای آن را در سر می پروراند.

پژوهشگران تاکید می کنند که اقدامات بن سلمان در سعودی از اقدامات همه دیکتاتورها در جهان از قبیل بازداشت و کشتن دشمنان و بدنام کردن رقیبان قدرت، فراتر رفته است.

در همین حال پژوهشگران امور بین الملل می گویند هر فرد سعودی که از حمایت آمریکا برخوردار باشد، می تواند در این کشور به تاج و تخت برسد اما آیا محمد بن سلمان می تواند روابط خود را با آمریکا بازسازی کند؟ پرسشی که پاسخ آن منفی است.

این پژوهشگران تاکید می کنند که رقیبان و مخالفان محمد بن سلمان در عربستان تلاش می کنند حمایت آمریکا را به دست آورند تا علیه او کودتا کنند.

پژوهشگران امور بین الملل بر این باورند که دولت به اصطلاح «عمیق» در آمریکا و شخص جو بایدن، به دنبال بازخواست بن سلمانند به ویژه اینکه عربستان اهمیت خود را برای آمریکا از دست داده است یعنی پس از آنکه جهان در پی انرژی های جایگزین رفت.

پربیننده ترین خبرها