العالم _ زلال قرآن
قطعاً جواب منفی است، چرا که حسب آیات 4 و5 سوره مبارکه تین:
« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ . ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ»
ترجمه: (که ما انسان را درنیکوترین صورت (درمراتب وجود) بیافریدیم. سپس (به کیفر کفر وگناهش) به اسفل سافلین (جهنم و پست ترین رتبه امکان) برگردانیدیم).
پس ازاینکه خداوند رحمان با خلقت انسان دراحسن تقویم، استعداد خلیفة الله شدن ومسجود ملائکه بودن وکرامت داشتن را دروجود او تعبیه فرمود، با رَدّ او به اسفل سافلین او را درابتدای راه کمال قرارداد، تا او با اختیار و اراده وانتخاب های اصلح واحسن به کسب معارف حقّه الهیه بپردازد و با غلبه برموانع کمال (هواهای نفسانی وامیال حیوانی و وسوسه های شیطانی) وبا رعایت تقوا وحدود الهی، تمام افکار ونیات و اقوال واعمال خویش را بر اوامر و نواهی الهی واحکام دینی و شرع مقدس که به گواه آیه 30 سوره مبارکه روم:
« فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»
ترجمه: (پس تو مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور در حالی که از همه کیشها روی به خدا آری، و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری درخلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثرمردم (ازحقیقت آن) آگاه نیستند).
دقیقاً برفطرت الهی انسان منطبق بوده و بهترین شرایط را برای به کمال رساندن استعدادهای ذاتی اوفراهم می سازد تطبیق داده و راه کمال پوید وبه مقاماتی که خداوند کریم برای او مقررفرموده و اعلی و ارفع ازکل مخلوقات پیدا وپنهان عالم هستی است برساند ان شاء الله.