روز جهانی قدس؛ روزی که عمل، سخن را اثبات می‌کند

روز جهانی قدس؛ روزی که عمل، سخن را اثبات می‌کند
پنج‌شنبه 8 ارديبهشت 1401 - 14:31

وقتی امام خمینی قدس سره فراخوان تعیین جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس را صادر کرد، منظور ایشان صرفا سخنرانی‌هایی حماسی نبود که فراموش شود یا اظهاراتی سیاسی که چند ساعت بعد به باد سپرده شود و سپس تنها در اینترنت یا روزنامه ها باقی بماند.

العالم- تحلیل روز

این فراخوان به یک مسئله حقیقی بین‌المللی برای یاری قدس تبدیل شد و از آن پس میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط جهان برای یاری مسجد الاقصی راهپیمایی کردند و از تهران تا صنعا، بغداد، دمشق، بیروت، قدس، یمن، دولت های اروپایی و آمریکا خواب را از چشمان اشغالگران اسرائیلی ربودند.

چگونه روز قدس جهانی شد

پاسخ این است که امام خمینی (ره) سخن خود را با عمل همراه کرد، جمهوری اسلامی ایران به ارائه شعارهایی تهی بسنده نکرد بلکه بیش از کلام در عمل این شعارها را نشان داد.

ایران از مقاومت در فلسطین و لبنان به صورت کامل و بی‌قید و شرط حمایت کرد، گروه های مسلح را به رسمیت شناخت که اساس پیروزی‌های بعدی آنها از سال 2000 تا کنون شد و هیبت بازدارندگی رژیم اشغالگر را از بین برد و اسطوره ارتش شکست ناپذیر را نابود کرد.

جمهوری اسلامی ایران در زمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای پشتیبان و رگ حیات‌بخش همه مخالفان سلطه آمریکا و تجاوز رژیم صهیونیستی و کسانی است که معتقدند حق نیازمند قدرتی حمایت‌گر است تا بتواند تثبیت شود، انتشار یابد و همچون غباری پراکنده از میان نرود.

عمل همان چیزی است که صداقت حق و صداقت سخن را اثبات می کند. سخن احساسات را شعله ور می سازد، اندیشه انقلابی را پرورش می دهد و مردم را آماده فداکاری با جان و مالشان برای قضیه ای مشخص می کند.

اما اگر عملی صورت نگیرد، شور و اشتیاق از بین می‌رود، نور امید خاموش می گردد و اندیشه‌های انقلابی فروکش می کند، چشمه شوق عمومی می‌خشکد.

این اتفاق در بسیاری از کشورهای عربی افتاد چرا که سخن دولت‌هایشان که سخنشان با عمل آنها هماهنگ نبود، پس هر آن‌که سخنشان را باور کرده بود پشیمان شد و هرکس دنباله رو آنها بود از آنها روی گرداند.

قضیه فلسطین مسئله‌ای است که با اعتقاد امت اسلامی پیوند خورده است. هر کس بخواهد دنباله رو آن باشد باید ابتدا درک کند که عمل، اصلی ترین بخش آن و تصدیق کننده سخن است. سخن اگر بی عمل باشد تاثیر خود و قدرت بسیج توده ها را از دست می دهد و این چیزی است که از چهل سال پیش دیگر اتفاق نیفتاد. روز قدس بر تعداد معتقدان به آرمان فلسطین افزود و هزاران نفری که در فلسطین به دنبال انقلاب بودند را به ده ها میلیون نفر در سراسر کره زمین تبدیل کرد.

فارس الصرفندی - خبرنگار العالم در فلسطین اشغالی

پربیننده ترین خبرها