حملات یازده سپتامبر؛ ایدیولوژی خونین آمریکا و وهابیت سعودی

حملات یازده سپتامبر؛ ایدیولوژی خونین آمریکا و وهابیت سعودی
دوشنبه 12 ارديبهشت 1401 - 14:52

مقامات آمریکایی اخیرا فاش کردند عوامل حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 با یک مقام اطلاعاتی سعودی در ارتباط بوده اند.

العالم- کشکول

چند روز پیش وب‌سایت آمریکایی "کریندلر" گزارش داد که شواهد جدید حاکی از آن است عمر البیومی، مزدور سازمان اطلاعات سعودی به دو تا از هواپیما ربایان کمک می‌کرد و از پیش از طرح حملات 11 سپتامبر اطلاع داشت.

بنابر این گزارش، انتشار این شواهد بعد از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور افشای اسناد محرمانه حمله تروریستی 11 سپتامبر را صادر کرده است که نشان می‌دهد مسئولانی در حکومت سعودی و افسران اطلاعات این کشور مستقیما از شبکه تندروهای دخیل در توطئه 11 سپتامبر حمایت و با آن همکاری می‌کردند.

یک گزارش رسمی آمریکا که به سال 2002 برمی‌گردد، 2 تن از مسئولان سعودی- فهد الثمیری و عمر البیومی- را متهم کرده که شماری از عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر را تامین مالی کرده‌اند. 15 نفر از 19 عامل این حمله سعودی‌الاصل هستند.

در سال 2012، اف بی آی این فرضیه را تکرار کرد که "بعد از آنکه دولت سعودی گروهی متخصص از تندروهای سعودی داخل آمریکا را در پست‌های دیپلماتیک در سفارت سعودی در واشنگتن گمارد این گروه با عاملان حملات تبانی و همکاری کردند و همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ( یک شخص ثالث) به البیومی و الثمیری دستور داده که به مجریان حملات کمک کند."

دفتر تحقیقات فدرال امریکا همچنین اعلام کرده که وزاردت دادگستری آمریکا با پاسخ به درخواست خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر درخصوص علنی کردن موقعیت مسئولان سعودی که با هواپیماربایان تبانی می‌کردند، حکومت ریاض را در مقابل پرداخت غرامت‌هایی که ممکن است به میلیاردها دلار برسد، آسیب‌پذیر می‌کند.

بدیهی است که مقامات آمریکا با گذشت 21 سال تعمدانه، سیاست قطره‌چکانی را درخصوص افشای اطلاعات مربوط به دست داشتند سعودی در حمایت از گروهِ عاملان حملات 11 سپتامبر دنبال می‌کند تا این رژیم را در وضعیت "فشار" دائمی قرار دهد.

جای بحث و جدل نیست که حکومت سعودی با پمپاژ ده‌ها میلیارد دلار طی چندین دهه از ترویج و تبلیغ ایدئولوژی وهابیت در جهان حمایت می‌کند این ایدئولوژی مسئول تمام فجایع و آلامی است که کل جهان به‌ویژه منطقه عربی و اسلامی را درنوردیده است؛ لذا مسئولان این رژیم بایستی بهای این جنایت را بپردازند ولی باید آمریکا نیز پاسخگوی جامعه بین‌المللی باشد که طبق اذعان محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، دستور انتشار ایدئولوژی خونین و ویرانگر را برای رویارویی با جماهیر شوروی سابق و تامین منافع ایالات متحده صادر کرده است.

اگر خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر و تمام خانواده‌های قربانیان حملات گروه‌های تکفیری و وهابی در سرتاسر جهان به دنبال اجرای عدالت هستند باید در هر شکایتی که مطرح می‌کنند نام آمریکا را در کنار نام عربستان سعودی، و نام عمر البیومی سعودی را در کنار نام همر البیومی آمریکایی قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها