تبعات ویرانگر جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان؛ زلزله قیمت مواد غذایی در آمریکا و خطر گسترش فقر در جهان

تبعات ویرانگر جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان؛ زلزله قیمت مواد غذایی در آمریکا و خطر گسترش فقر در جهان
چهارشنبه 14 ارديبهشت 1401 - 10:41

پیامدهای سیاسی و اقتصادی بحران اوکراین و به درازا کشیدن ویروس کرونا، به گونه ای پیش‌بینی نشده در چهار گوشه جهان تاثیرات خود را برجا گذاشته و در حال دگرگون کردن نقشه اقتصادی دنیا است.

العالم _ اقتصاد جهان

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، جنگ در اوکراین در حالی وارد سومین ماه خود شده که قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح خود رسیده است.

سازمان ملل متحد اخیراً درگزارشی اعلام کرد با طوفانی کامل روبرو هستیم که اقتصاد بسیاری از کشورها را تهدید می کند.

بر اساس این گزارش، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آنها زیر خط فقر به سر می برند، به شدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود به روسیه و اوکراین تکیه می کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد و قیمت گاز طبیعی در مقایسه با چند ماه گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است. تورم در حال افزایش است و خرید انرژی روندی فرسایشی یافته و پیشرفت و توسعه متوقف شده است.

روسیه و اوکراین سبد نان جهان نامیده می شوند. این دو کشور صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از این دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند.

جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است.

حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است.

بر اساس شاخص ماهانه قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی، قیمت روغن های خوراکی، غلات و گوشت به بالاترین سطح خود رسیده است. این افزایش قیمت بدان معناست که قیمت مواد غذایی، یک سوم بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است.

جنگ روسیه و اوکراین، صادرات کالاهای حیاتی از مسیر دریای سیاه را مختل کرده است.

بسته شدن بنادر اصلی صادرات گندم و ذرت در اوکراین به دلیل جنگ باعث افزایش ۱۷ درصدی قیمت غلات در ماه گذشته شد و صادرات روسیه نیز به دلیل مشکلات مالی و کشتیرانی کند شده است.

قیمت جهانی گندم در ماه مارس ۱۹.۷ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافت، در حالی که قیمت ذرت ۱۹.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.

فائو می گوید که این مشکلات احتمالاً در آینده ادامه خواهند داشت و منجر به افزایش قیمت ها، کاهش صادرات و عدم اطمینان در بازار گندم خواهد شد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، اختلال ناشی از جنگ در اوکراین منجر به افزایش شدید قیمت کالاها از گاز طبیعی گرفته تا گندم و پنبه در جهان خواهد شد.

بانک جهانی در گزارش خود هشدار داده است که در نتیجه این جنگ، بسیاری از غذاها با افزایش شدید قیمت مواجه خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت گندم در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۷ درصد افزایش یابد.

بر اساس گزارش جی پی مورگان، پیش از جنگ روسیه و اوکراین، دو کشور ۲۸.۹ درصد از صادرات جهانی گندم و ۶۰ درصد از صادرات جهانی آفتابگردان، عنصر کلیدی در بسیاری از غذاهای فرآوری شده را به خود اختصاص داده بودند.

قیمت سایر مواد خام از جمله کودها، فلزات و مواد معدنی نیز افزایش خواهد یافت.

برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که توقف صادرات غلات و غذا از اوکراین و روسیه به به چندین کشور در شرق آفریقا از جمله کنیا، اتیوپی، سومالی و سودان جنوبی که پیش از این با خشکسالی و درگیری شدید مواجه بوده اند، ضربه خواهد زد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تخمین زده است که ۳۰ درصد از مناطق زراعی در اوکراین به دلیل جنگ زیر کشت نرفته است یا برداشتی از آنها انجام نمی‌شود.

افزایش بی سابقه قیمت ها در آمریکا؛

شهروندان آمریکایی فشار تورم و افزایش قیمت ها را در همه چیز و در خریدهای روزمره خود کاملا احساس می‌کنند، از بهای بنزین گرفته تا مواد غذایی، پوشاک و مسکن.

در یک سال گذشته هزینه نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و افزایش درآمدها را خنثی کرده است.

وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش تورم در آمریکا در ۴۰ سال گذشته است.

گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد که تورم در ماه های فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش یافته بود.

برای نخستین بار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور می‌شود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی نشان داده است.

بر اساس گزارش انجمن خودرو در آمریکا، میانگین قیمت هر گالن(حدود ۳.۸ لیتر) بنزین در آمریکا ۴.۱۰ دلار است که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت انرژی به افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها و قطعات در سراسر آمریکا منجر شده که رشد قیمت ها را برای مصرف کنندگان در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، طبق گزارش تحقیقاتی بانک آمریکا، گندم یکی از کالاهایی است که جایگزین کردن آن توسط دیگر کشورها بسیار مشکل است.

این موضوع نشان می‌دهد که شرایط بد آب و هوایی در آمریکای شمالی و چین احتمالاً تأثیر کاهش صادرات اوکراین را تشدید می‌کند. انتظار می رود کاهش صادرات گندم اوکراین تشدید شود زیرا جنگ در فصل کاشت بهاره در این کشور اختلال ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه جنگ، صادرات گندم روسیه و اوکراین را مختل کرده است، یک گزینه برای آمریکا واردات گندم از کشورهایی مانند هند است هرچند کارشناسان می گویند هزینه های حمل و نقل بالا ، احتمال استفاده از این گزینه را کم می کند.

در همین حال طبق برآوردهای اولیه وزارت تجارت آمریکا که روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت منتشر شد، تولید ناخالص داخی در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

این اولین مورد کاهش تولید ناخالص ملی آمریکا از زمان شروع همه گیری کرونا حدود دو سال پیش است. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه آخر سال گذشته ۶.۹ درصد بود.

به نظر می رسد جامعه آمریکا بیش از این باید بهای جنگ اوکراین و جاه طلبی سیاستمدارانش را بپردازد.

پربیننده ترین خبرها