بازی نخست وزیر ناشی رژیم صهیونیستی با آتش

بازی نخست وزیر ناشی رژیم صهیونیستی با آتش
پنج‌شنبه 15 ارديبهشت 1401 - 11:19

ناظران هشدار می دهند که آرامش کنونی در کرانه باختری، آتش زیر خاکستر است و این در حالی است که دولت کنونی رژیم صهیونیستی دولتی ضعیف است و نمی تواند مانع رویارویی یهودیان تندرو با کسانی شود که نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم وابسته به آنان است.

العالم _ سرزمین های اشغالی

به گفته ناظران و متخصصان امور فلسطین اشغالی، همه نشانه ها حاکی از آن است که آرامش کنونی در کرانه باختری، آتش زیر خاکستر است و این در حالی است که دولت کنونی رژیم صهیونیستی، دولتی بسیار ضعیف است به گونه ای که نمی تواند مانع رویارویی یهودیان تندرو با افرادی شود که نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم از میان آنان است، کسی که اگر شانس با او همراهی نمی کرد، هیچگاه در منصب نخست وزیری قرار نمی گرفت.

شانس بزرگ بنت این است که نه در دوران اسحاق رابین یا میخائیل بگین یا گلدا مایر بلکه در دوران بنیامین نتانیاهوی فاسد و پست به قدرت رسیده است.

همه ارزیابی‌های امنیتی که به دفتر نفتالی بنت می رسد، تاکید می کند که وی دست کم در این مرحله، باید از درگیری ها دوری کند زیرا رژیم اشغالگر توان درگیری از چند جهت را ندارد.

این در حالی است که نفتالی بنت در تاریخ رژیم اشغالگر بیش از همه گوش به فرمان گزارش های دستگاه های امنیتی اسرائیل است، با این حال هر بار که وی به این گزارش ها گوش می دهد، بیش از پیش جایگاه انتخاباتی خود را از دست می دهد، به ویژه در سایه حضور بنیامین نتانیاهو، کسی که تلاش می کند او را به زیر بکشد و نیز ایتمار بن جبیر نماینده تندروی صهیونیست که او را متهم می کند که از یحیی سنوار رئیس جنبش حماس در غزه دستور می گیرد و به گفته او، این سنوار است که بر تل آویو حکمرانی می‌کند نه نفتالی بنت یا لائیر لاپید وزیر خارجه.

در همین حال از نظر مقامات دولت کنونی اسرائیل و به طور خاص لاپید و بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم، اظهارات راستگرایان تاثیری بر آنان ندارد زیرا معتقدند اظهارات و اقدامات افرادی همچون ایتمار بن جبیر، پایگاه اجتماعی آنان را تغییر نخواهد داد بلکه برعکس رویارویی با راست افراطی این پایگاه را تقویت خواهد کرد زیرا طرفداران خواهان بی اعتنایی به راست افراطی چه از میان متدینان یهود و چه از میان شهرک نشینان هستند و بر همین اساس هم لاپید و هم گانتس جایگاه خود را در هر انتخاباتی در آینده حفظ خواهند کرد.

اما نفتالی بنت بین دو لبه انبر قرار دارد زیرا می داند که آزاد گذاشتن راست افراطی که هر چه می خواهد در قدس انجام دهد، به نبردی بی پایان منجر خواهد شد که در بیشتر موارد موجب سرنگونی رئیس دولت می شود و در همین حال برخورد با راست افراطی هرچند ممکن است دولت را حفظ کند، اما در درازمدت به خسارت در برابر نامزد راستگرایی منجر خواهد شد که از دفتر نتانیاهو می آید و به نخست وزیری می رسد.

بر همین اساس معادله بنت دشوار و نیازمند فردی است که همانند نتانیاهو، بندباز قهاری باشد تا بتواند روی طناب راه برود بدون اینکه به جانب چپ یا جانب راست متمایل شود و بتواند توازن خود را بین آنچه راست اسرائیلی می خواهد و آنچه ممکن است به جنگی ویرانگر تبدیل شود، حفظ کند، آن هم درست در زمانی که دستگاه های امنیتی اسرائیلی تاکید می کنند که باید جانب احتیاط را رعایت کرد و از رویارویی با فلسطینان دوری کرد زیرا در آینده نزدیک به نتیجه ای بسیار بد منجر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها