تبون: کشتارهای فرانسه در الجزایر فراموش نمی‌شوند

تبون: کشتارهای فرانسه در الجزایر فراموش نمی‌شوند
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 11:20

رئیس جمهور الجزایر در پیامی خطاب به مردمش به مناسبت سالگرد کشتارهایی که استعمار فرانسه در حق تظاهرکنندگان الجزایری روا داشت، گفت که این جمایت فراموش نمی‌شوند.

العالم - افریقا

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، عبد المجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در پیامی خطاب به مردمش به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد کشتارهایی که ارتش استعمار فرانسه در تاریخ هشتم مه ۱۹۴۵ در حق تعدادی از تظاهرکنندگان الجزایری مرتکب شد، گفت: نمی‌توان کشتارهای فجیعی که استعمار فرانسه در کشور ما مرتکب شده را فراموش کرد.

در مه ۱۹۴۵ نیروهای اشغالگر فرانسوی کشتارهای فجیعی در مناطق "سطیف"، "قالمه"، "خراطه" و شرق شهر الجزایر مرتکب شدند که طبق آمارهای رسمی در این جنایات ۴۵ هزار نفر از کسانی که در تظاهراتی برای استقلال به خیابان‌ها آمده بودند، شهید شدند.

رئیس جمهور الجزایر اتفاقات رخ داده در تاریخ هشتم مه ۱۹۴۵ را "فجایع و کشتارهایی هولناک" توصیف کرد که نمی‌توان آنها را فراموش کرد و آنها با تراژدی‌هایش در حافظه ملی الجزایر حک شده باقی خواهند ماند.

تبون درباره فرانسه گفت: تمایل الجزایر به رسیدگی به پرونده‌های این دوره استعماری به این شکل است که همزمان با اجتناب از هرگونه امتیازگیری و یا چانه‌زنی جهت حفاظت از حافظه ملی، سعی دارد با این پرونده با شفافیت و واقع‌بینانه برخورد کند.

او افزود: این امر در چارچوب روند اعتمادسازی و تقویت روابط همکاری‌های دائمی و نتیجه‌بخش که با حفظ احترام متقابل ضامن منافع دو کشور هستند، انجام می‌شود.

الجزایر سال‌ها است از فرانسه می‌خواهد به جرائم استعماری خود اعتراف کرده و بابت آنها عذرخواهی کند و آنها را جبران کند اما پاریس هر بار عبور از گذشته و توجه به آینده را خواستار می‌شود.

با وجود تنشی که گهگاه پرونده‌های مربوط به تاریخ استعماری در روابط دو کشور ایجاد می‌کنند، تبون ۲۵ آوریل گذشته در پیامی برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، انتخاب مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و از او دعوت کرد، به زودی سفری به الجزایر داشته باشد.

کمی پیش از این پیام و در ابتدای اکتبر گذشته، در پی اظهارات ماکرون و ابراز تردید او درباره وجود مردم ملت الجزایر پیش از استعمار فرانسه، دو کشور دچار بحران دیپلماتیکی شده بودند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها