رسانه انگلیسی: اوپک تمایلی به کمک به غرب برای کنترل بهای انرژی ندارد

رسانه انگلیسی: اوپک تمایلی به کمک به غرب برای کنترل بهای انرژی ندارد
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 13:04

روزنامه تلگراف به نقل از برخی منابع نوشت: کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تمایلی به افزایش تولید نفت برای کمک به غرب جهت مهار افزایش قیمت های انرژی ندارند.

العالم ـ اروپا

روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: کشورهای اوپک به ویژه عربستان نمی خواهند تولید نفت را افزایش دهند زیرا در این صورت قیمت نفت خام کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، قیمت های بالاتر ممکن است در بلندمدت باعث رکود جهانی، کاهش تقاضا و در نتیجه درامد کمتر نفتی منجر شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد، عضویت روسیه در اوپک پلاس که باعث شده این کشور نیز در تصمیم گیری های این سازمان نقشی داشته باشد و سردی در روابط بین ریاض و واشنگتن در دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از جمله دلایلی است که کشورهای صادرکننده نفت تمایلی به افزایش تولید این محصول ندارند.

تلگراف نوشت: بایدن ولیعهد عربستان را به دنبال قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عرب «فردی منفور» قلمداد می کند. دستگاه های اطلاعاتی آمریکا رهبری ریاض را در این قتل مقصر می داند و در مقابل ریاض مخالف خواسته واشنگتن برای احیای توافق هسته ای با ایران است.

به تازگی اوپک پلاس پایبندی خود را نسبت به توافق اعضا برای حفظ کاهش تولید و افزایش تولید طبق برنامه و به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن (خرداد) ابراز کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که اروپا به توقف کامل واردات انرژی روسیه به عنوان بخشی از کمپین تحریم های غرب در قبال روسیه نزدیک می شود.

مخالفت با واردات نفت روسیه مورد حمایت آمریکا قرار دارد. این کشور خواستار واردات از کشورهای تولید کننده جایگزین روسیه است. با این حال محمد بارکیندو دبیر کل اوپک گفته امکان جایگزین کردن تولید کننده دیگری به جای روسیه وجود ندارد و روسیه در صادارت بیش از ۷ میلیون بشکه نفت در روز نقش دارد.

روزنامه وال استریت به تازگی در گزارشی نوشت: تنش بین آمریکا و عربستان بعد از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین افزایش یافته است و این خطر وجود دارد که عربستان روابط نزدیک تری را با رقابی آمریکا همچون روسیه و چین برقرار کرده و یا حتی در مسائل کلیدی مانند بحران اوکراین بی طرفی خود را حفظ کند.

به گزارش ایرنا، مارس گذشته بین سلمان ولیعهد عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد عربستان از گفتگو با رئیس جمهوری آمریکا درباره افزایش قابل توجه قیمت نفت خام خودداری کردند اما تماس هایی را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برقرار کردند.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پربیننده ترین خبرها