مارک اسپر، رئیس پیشین پنتاگون: ترامپ تمایل داشت به معترضان تیراندازی شود

مارک اسپر، رئیس پیشین پنتاگون: ترامپ تمایل داشت به معترضان تیراندازی شود
سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 - 14:40

وزیر دفاع آمریکا در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید اظهارات جنجالی تازه‌ای را در کتاب خود مطرح کرده است.

العالم - آمریکا

به نقل از ان‌پی‌آر، مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ، این هفته کتاب جدیدی منتشر کرده است. عنوان این کتاب "سوگند مقدس: خاطرات یک وزیر دفاع در زمان های فوق العاده" است. او در این کتاب می نویسد که رئیس جمهور پیشین، ترامپ، از او و رئیس ستاد مشترک، مارک میلی، درباره تیراندازی به معترضان سوال کرده است. این در تابستان 2020 و در جریان جلسه ای درباره ناآرامی هایی بود که پس از قتل جورج فلوید رخ داد.

اسپر در این خصوص و در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) می‌گوید: «جلسه با سر و صدای زیادی آغاز شد. رئیس جمهور عصبانی بود. او از اتفاقی که در شب قبل رخ داده بود بسیار ناراحت بود. او گمان می کرد اعتراضات کشور را ضعیف جلوه داده است، (و گفت) ما را ضعیف جلوه داده است. و منظورش از "ما،" خودش بود. او می خواست برای آن وضع کاری انجام دهد. و همانطور که پیش می رفتیم، و در مورد چندین موضوع از جمله استقرار 10 هزار سرباز وظیفه بحث می‌کردیم، به آن نقطه رسیدیم که او صادقانه به ژنرال میلی نگاه کرد و گفت، نمی‌توانی فقط شلیک کنی، و مثلاً به پاهایشان شلیک کنی؟ و این پیشنهادی بود که در قالب یک پرسش مطرح شد. و همه ما در آن لحظه غافلگیر شدیم زیرا این موضوع به شدت جو را سنگین کرده بود.»

او افزود: از آنجایی که من و ژنرال میلی بعد از آن صحبت کردیم، او هم همینطور - از کلیت این ایده شوکه شده بود. و این رفتار عادی نبود. و البته، زمینه این است که رئیس جمهور می‌ایستاد و می‌نشست. او سرخ شده بود. او عصبانی بود. بر سر ما فریاد می‌زد. ناسزا می‌گفت. این وضع 20 تا 25 دقیقه ادامه داشت و بدیهی است که این سخت ترین ملاقاتی بود که احتمالاً تا به آن زمان داشتم.»

اسپر درباره اینکه چرا با پشت سر گذاشتن چنین تجربه‌ای استعفا نکرد نیز گفت: «در پایان، پس از صحبت با همسرم، با اسلافم در دولت‌های پیشین، به دو موضوع رسیدم. یکی اینکه اگر می رفتم، خیلی نگران بودم که چه اتفاقی می افتد. و آیا برخی از این ایده های خطرناک اجرا می شوند؟ و دیگر اینکه اگر من می رفتم، چه کسی جایم را می‌گرفت؟ چه کسی جایگزین من می شد؟ و من نسبتاً مطمئن بودم که رئیس جمهور من را با یک وفادارِ بزرگ جایگزین می کرد که دقیقاً همان کاری را که او می خواست، انجام دهد. و بنابراین فکر کردم کار درست‌تر، خیر بزرگ‌تر، وظیفه‌ام ماندن و خدمت به کشور است و نه چیزی که ممکن است در لحظه حالم را خوب کند و از آنجا دور شوم.»

پربیننده ترین خبرها