تاکید ایران و لبنان بر تشکیل کارگروه مشترک فرهنگی/ ساخت مشترک فیلم و مستند

تاکید ایران و لبنان بر تشکیل کارگروه مشترک فرهنگی/ ساخت مشترک فیلم و مستند
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401 - 19:58

در دیدار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با وزیر فرهنگ لبنان، دوطرف برتشکیل کارگروه مشترک فرهنگی ایران و لبنان، بازنویسی تاریخ مقاومت، ساخت فیلم و مستند مشترک و توسعه تعاملات فرهنگی تاکید کردند.

العالم - ایران / سیاسی

حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور چهارشنبه-۲۱ اردیبهشت- در دیدار با محمد وسام المرتضی، روابط ایران و لبنان را دیرینه و عمیق دانست و گفت: از گذشته تاکنون رابطه‌ای مناسب میان دو کشور بوده و پس از انقلاب اسلامی، به لحاظ موقعیت راهبردی لبنان، پیوندهای تنگاتنگی بین آنها به وجود آمده است.

تاکید بر فعال شدن زمینه‌های گسترده همکاری ایران و لبنان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به امضای توافقنامه‌ فرهنگی دو کشور در سال‌های گذشته، گفت: این توافقنامه‌ فرهنگی همچنان به قوت خود باقی مانده است، اما با توجه به زمینه‌های گسترده همکاری‌ها، لازم است فعال شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: لبنان را یکی از ارکان مقاومت می‌دانیم و همواره هر زمان ایران‌هراسی در لبنان شدت می‌گیرد مشاهده می شود که رغبت مردم این کشور نسبت به ما بیشتر می‌شود.

تأکید بر ضرورت تقویت رفت و آمد گردشگران دو کشور

ایمانی‌پور همچنین با تأکید بر ضرورت تقویت رفت و آمد گردشگران دو کشور، برشناخت بیشتر دوملت از طریق ارتباط هرچه بیشتر رسانه‌های دو کشور با یکدیگر تاکید کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، نیاز است تا رسانه‌های مستقل ایران و لبنان با هم ارتباط نزدیک تری داشته باشند تا روابط دوستانه دو ملت به ویژه جایگاه والای زنان در جمهوری اسلامی ایران را منعکس کرده و تبلیغات سوء رسانه‌های معاند در این زمینه را ناکام بگذارند.

ضرورت بازنویسی تاریخ مقاومت/ ساخت فیلم و مستند

ایمانی پور در ادامه سخنان خود از آمادگی ایران برای بازنویسی تاریخ مقاومت با کمک برادران لبنانی خبرداد و تصریح کرد: معتقدیم امروز چنانچه درباره مقاومت ننویسیم فردا دیگران برایمان می‌نویسند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره علاقه مندی کشور برای توسعه روابط با کشور برادر و دوست لبنان، تاکید کرد: با ساخت فیلم و مستند هم می‌توانیم همکاری‌های فیمابین را تقویت کرد.

تاکید بر ضرورت گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی دو کشور

حجت‌الاسلام ایمانی‌پوربا اشاره به مطالعه اخیرش درباره مسائل آمریکا که مهم‌ترین مسئله این کشور توسعه گفتمان جهان عرب با اسرائیل است، تصریح کرد: باید بدانیم که عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از جمله فتنه‌هایی است که باید با آن مقابله کنیم.

وی در ادامه بر ضرورت گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی دو کشور تأکید کرد و گفت: از آنجایی که فرهنگ همواره مناسب‌ترین و مؤثرترین بستر و راهکار برای تعامل و گفت‌وگوی ملت‌ها محسوب می شود، می‌توان با برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی امکان همفکری و تبادل نظر مستمر و سازنده میان نخبگان دو کشور را فراهم کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابراز همدردی با ملت لبنان در برابر فشارهای اقتصادی، گفت: این فشارها طولانی نیست بلکه آخرین حربه استکبار در منطقه است که در نهایت مردم لبنان پیروز می‌شوند.

اعلام آمادگی و علاقه مندی به برگزاری هفته فرهنگی لبنان در ایران

وی تصریح کرد: تلاش‌ها و توطئه‌های آمریکا و اسرائیل شکست خواهد خورد و ما هر چه بیشتر در موضوعات مختلف همکاری کنیم، این برنامه‌ها زودتر به شکست می‌انجامد.

ایمانی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به علاقه مندی کشور به برگزاری هفته فرهنگی لبنان درایران اشاره کردو گفت: باید مردم ما بیشتربا لبنان آشنا شده و از سابقه همکاری‌ها بدانند تا از این طریق روابط بیشتر تقویت شود.

تأکید بر تشکیل کارگروه مشترک فرهنگی دو کشور

وی همچنین، افزود: ما آماده زمینه‌سازی برای آشنایی مردم ایران با لبنان هستیم و از شما می‌خواهیم مردم لبنان را با فرهنگ ایران بیشتر آشنا کنید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر تشکیل کارگروه مشترک فرهنگی دو کشور، گفت: این کارگروه زمینه عملیاتی شدن خواسته‌های مشترک فرهنگی را فراهم خواهد کرد و ما برای هر کمکی برای شناساندن فرهنگ ایران و لبنان به مردمان دو کشور آمادگی کامل داریم.

روابط ایران و لبنان محکم‌‎ و ریشه‌دار

وزیر فرهنگ لبنان هم در این دیدار، با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه دو کشور، گفت: روابط ایران و لبنان در دهه‌های گذشته برقرار بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) محکم‌‎تر و ریشه‌دارتر شده است.

محمد وسام المرتضی، ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب، لبنان در شرایطی بسر می‌برد که می‌گفتند قدرت او از ضعفش هست به همین خاطر بسیاری به خود اجازه دادند که وارد این کشور شوند و حریم ما را بشکنند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لبنان قدرت و حاکمیت خود را بدست آورد و موفق شد در مقابله با ظلم‌های بی شمار استکبار جهانی پیروز شود.

تلاش برخی گروه‌ها برای ایران‌هراسی در لبنان

وسام المرتضی با اشاره به تلاش برخی گروه‌ها برای ایران‌هراسی در لبنان، تصریح کرد: ما معارضان و گروه‌های گمراهی در لبنان داریم که می‌گویند ما در حال تقویت حضور و اشغالگری ایران در لبنان هستیم، در حالی که همین گروه‌های گمراه در زمان اشغالگری اسرائیل در لبنان هیچ کاری نکردند.

وزیر فرهنگ لبنان، اظهار داشت: تمام کسانی که ما را متهم به حمایت از اشغالگری ایران می‌کنند، خود هیچ حرفی درباره اشغالگری اسرائیل نمی‌زنند، ما مجبور نیستیم به آن‌ها پاسخ دهیم و واقعیت همه چیز را به آن‌ها نشان خواهد داد.

عده ای دنبال شوراندن اهل سنت علیه شیعه

وی در ادامه تأکید کرد:‌ با توجه به وسعت کم لبنان ما در جنگ‌های مختلف اسرائیل را شکست دادیم و در سال ۲۰۰۶ موفق شدیم با تجاوز دشمن مقابله و رژیم صهیونیستی را شکست دهیم؛ کسانی که این جنگ‌ها را علیه لبنان به راه انداختند، به دنبال شوراندن اهل سنت علیه شیعه و شوراندن مردم لبنان علیه یکدیگر نیز رفتند، اما موفق نشدند.

وسام المرتضی خاطرنشان کرد:‌ ما علاوه بر شکست دشمن، با طرح خاورمیانه جدید هم مقابله کردیم و اینجا لازم است از کمک‌های ایران و شهید حاج قاسم سلیمانی و عماد مقنیه یاد کنیم.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: لبنان و فرهنگ این کشور در تناقض با عادی‌سازی روابط با اسرائیل است و اگر ما رابطه مان را با اسرائیل عادی‌سازی کنیم بعید نیست این رژیم شیطانی، لبنان را با اقوام مختلف خود نابود کند.

مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان راه‌اندازی شود

وزیر فرهنگ لبنان با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان مطرح کرد: ما نیازمند چنین مرکزی در لبنان هستیم تا حقایق مربوط به ایران و واقعیت‌های فرهنگی و تمدنی این کشور به مردم لبنان شناسانده شود، ایران کارهای زیادی برای لبنان انجام داده؛ اما برای خودش در لبنان کاری نکرده است؛ در حالی که این مسئله توجه فوق‌العاده‌ای می‌طلبد.

رژیم صهیونیستی از لبنان قدرتمند می ترسد

این مقام لبنانی اظهار داشت: امروز لبنان قدرتمند شده است و رژیم صهیونیستی با تمام ادوات و ابزارها از ما می‌ترسد و چون در حوزه نظامی بر ما پیروز نشده‌اند، جنگ اقتصادی علیه ما راه انداخته‌اند.

وی در ادامه سخنانش، با اشاره به اینکه لبنانی‌ها در انتخابات یکشنبه آینده (انتخابات پارلمانی) ثبات قدم در راه دفاع از وطن را به جهان نشان خواهند داد، ضمن قدردانی از کمک‌های ایران گفت: ایران دوست واقعی ماست و منفعت و مصلحت لبنانی‌ها در همین دوستی با ایران نهفته است. امیدواریم در این مسیر هر دو کشور متحد باشند.

در بخش پایانی این دیدار، محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در فرصت حضور وزیر فرهنگ لبنان در ایران ضمن سفر به شهرهای اصفهان، کرمان و مشهد با نخبگان فرهنگی کشورمان دیدار داشته و تعاملاتی در این زمینه صورت گیرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها