سیاستمدار فرانسوی: بی‌اختیار به سوی جنگ می‌رویم

سیاستمدار فرانسوی: بی‌اختیار به سوی جنگ می‌رویم
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 17:10

سیاستمدار فرانسوی، نماینده سابق مجلس و مشاور ویژه نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین این کشور، با تحلیل شرایط آغاز جنگ جهانی اول و دوم، اینگونه پیش بینی کرد که «ما همچون خوابگردها و بی اختیار به سمت جنگ می رویم.»

العالم ـ اروپا

هنری گواینو (Henri Guaino) سیاستمدار فرانسوی در این تحلیل که روز شنبه به صورت اختصاصی در روزنامه لو فیگارو منتشر شد، به تشابهات وضعیت بین‌المللی که به تولد جنگ در اوکراین منجر شد با وضعیت اروپا در ژوئیه ۱۹۱۴ اشاره می‌کند.

او در این تحلیل بدون اینکه متجاوز و مهاجم را پشت سر بگذارد و جنگ افروزی مسکو و گفتمان نظامی کنونی واشنگتن را متمایز کند، از سخت شدن مواضع متضاد که جایی برای ابتکار دیپلماتیک و تنش‌زدایی باقی نمی‌گذارد، اظهار نگرانی کرده است.

گواینو می‌افزاید: من این تصویر را از عنوان کتاب مورخ استرالیایی کریستوفر کلارک در مورد علل جنگ جهانی اول به اسم "خوابگردها؛ تابستان ۱۹۱۴. چگونه اروپا به سوی جنگ پیش رفت"، وام گرفته‌ام.

این تحلیلگر فرانسوی با اشاره به این کتاب می‌نویسد: آغاز جنگ ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ [جنگ جهانی اول] رمان آگاتا کریستی نیست (...) در این داستان هیچ سلاح قتلی وجود ندارد، یا بهتر است بگوییم برای هر شخصیت اصلی یک سلاح وجود دارد. از این منظر، شروع جنگ یک جنایت نبود، بلکه یک تراژدی بود.

مشاور ویژه رئیس جمهور پیشین فرانسه اضافه می‌کند: در سال ۱۹۱۴، هیچ یک از رهبران اروپایی دچار جنون نشدند، هیچ‌کدام خواهان جنگ جهانی که ۲۰ میلیون نفر را بکشد، نبودند اما با هم آن را آغاز کردند.

این نماینده پیشین مجلس فرانسه ادامه می‌دهد: در زمان معاهده ورسای نیز هیچ کس جنگ جهانی دیگری را که باعث مرگ ۶۰ میلیون نفر شود، نمی خواست؛ اما با هم، ماشین جهنمی را که قرار بود به آن منتهی شود مسلح کردند.

آنری گواینو (Henri Guaino) سیاستمدار، نماینده سابق مجلس و مشاور ویژه نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه

گیانو یادآوری می‌کند که در اوایل هفتم سپتامبر ۱۹۱۴ و تنها یک ماه پس از آغاز جنگ، رئیس ستاد کل آلمان که پیشتر بسیار درخواست داده بود که پیش از آنکه به آلمان حمله شود، حمله کننده باشد، نوشت: این تصور را دارم که مسئول تمام این وحشت‌ها هستم. با این حال نمی‌توانستم غیر از این عمل کنم.

به اعقتاد این سیاستمدار فرانسوی، در این جمله همه چیز درباره مارپیچی که به جنگ می‌انجامد، گفته شده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این شرایط همچنان ادامه دارد و برخی تحلیگران نگران آغاز جنگ جهانی سوم یا یک جنگ تمام عیار اتمی هستند.

پربیننده ترین خبرها