پژوهش: مردم احتمالا تا سال 2099 تا 58 ساعت خواب خود را به دلیل تغییرات اقلیمی از دست خواهند داد

پژوهش: مردم احتمالا تا سال 2099 تا 58 ساعت خواب خود را به دلیل تغییرات اقلیمی از دست خواهند داد
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 15:14

به گفته پژوهشگران، گرمایش زمین عادات خواب مردم را به شکلی خطرناک تغییر می‌دهد.

العالم - به نقل از سی‌ان‌ان، یک مطالعه جدید نشان می دهد که مردم در سراسر جهان احتمالاً تا سال 2099 به دلیل گرمایش جهانی 50 تا 58 ساعت خواب خود را در طول سال از دست خواهند داد.

در مطالعه‌ای که در مجله One Earth منتشر شده است، محققان از مچ‌بندهایی با شتاب‌سنج داخلی برای اندازه‌گیری مدت زمان خواب و زمان خواب در بیش از 47000 بزرگسال در 68 کشور به‌مدت میانگین شش ماه استفاده کردند.

طبق گفته بنیاد ملی خواب، بزرگسالان باید هفت تا نه ساعت بخوابند. این مطالعه نشان داد که اگر دست‌کم دمای هوای بیرون در شب از 25 درجه سانتیگراد فراتر رود، در مقایسه با دمای پایه 5 تا 10 درجه سانتیگراد)، احتمال کمتر از هفت ساعت خواب، 3.5 درصد افزایش می یابد.

الکس آگوستینی، مدرس بخش عدالت و جامعه در دانشگاه استرالیای جنوبی در آدلاید - که خودش در این مطالعه مشارکت نداشت - در این خصوص گفت: «کاهش 3.5 درصدی خواب ممکن است در ابتدا یک عدد کوچک به نظر برسد، اما این رقم با افزایش مواحجه می‌شود.»

وی افزود: «وقتی بزرگسالان مقدار توصیه شده خواب را دریافت نمی کنند، ممکن است مشکلات تمرکز داشته باشند.» او گفت که اثرات طولانی مدت می تواند شامل افزایش خطر برخی از نگرانی های سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی و گوارشی باشد.

کلتون مینور، سرپرست تیم تحقیق، کاندیدای دکترا در مرکز علوم داده های اجتماعی کپنهاگ در دانشگاه کپنهاگ، در این خصوص گفت: «یک شب بیش از 30 درجه سانتیگراد، زمان خواب را حدود یک چهارم ساعت برای هر نفر کاهش می دهد.»

او افزود: «با این حال، افراد مسن در مقایسه با بزرگسالان جوان یا میانسال، دو برابر میزان خواب خود را به ازای هر درجه گرم شدن از دست می دهند. علاوه بر این، کاهش خواب برای سالمندان در مناطق کم درآمد در مقایسه با مناطق پردرآمد، سه برابر است.»

مینور اضافه کرد که زنان نیز 25 درصد بیشتر از مردان تحت تأثیر افزایش دما قرار می‌گیرند.

محققان همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد افرادی که در آب‌وهوای گرم‌تر زندگی می‌کنند در مقایسه با افرادی که در آب‌وهوای سردتر زندگی می‌کنند، خواب بیشتری را به ازای هر درجه از دست می‌دهند، و افراد در آب‌وهوای سردتر بهتر از آب‌وهوای گرم‌تر سازگار هستند. مینور گفت: این کاهش خواب بیشتر در مکان‌های گرمتر نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند به راحتی با دمای گرم‌تر سازگار شوند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها