جاده‌های منتهی به پایتخت پاکستان در آستانه تظاهرات مخالفان مسدود شد

جاده‌های منتهی به پایتخت پاکستان در آستانه تظاهرات مخالفان مسدود شد
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 12:19

شهرهای بزرگ پاکستان ساعات پرالتهابی را سپری می‌کنند.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، همه راه های منتهی به اسلام آباد، پایتخت پاکستان، روز چهارشنبه در آستانه تظاهرات بزرگی که عمران خان، نخست وزیر مخلوع و حامیانش برنامه ریزی کرده بودند، مسدود شد.

عمران خان از زمان برکناری از قدرت از طریق رای عدم اعتماد در ماه گذشته، با برپایی تظاهرات گسترده در سراسر کشور، فشار زیادی بر دولت ائتلافی جدید شکننده کشور وارد کرده است.

این ستاره بین المللی کریکت که به یک سیاستمدار تبدیل شده است، روز چهارشنبه قصد دارد ده ها هزار نفر را از پایگاه قدرت خود در شهر پیشاور در شمال غربی به پایتخت هدایت کند تا خواستار برگزاری انتخابات جدید شوند؛ اقدامی که یک رویارویی مهم با رقبا و مخالفانش محسوب می شود.

دولت ائتلافی به ریاست نخست وزیر شهباز شریف متعهد شده است که از هجوم هواداران خان به شهر جلوگیری کند و این تظاهرات را تلاشی برای "تفرقه ملت و ترویج هرج و مرج" خوانده است.

رعنا صنع الله، وزیر امور داخله روز سه شنبه در این خصوص گفت: «هیچ کس نباید اجازه داشته باشد پایتخت را محاصره و شرایط خود را دیکته کند».»

نقاط ورودی و خروجی در بزرگراه های کلیدی که به پایتخت منتهی می شوند توسط پلیس در اطراف نزدیک ترین شهرهای اصلی پیشاور، لاهور و مولتان مسدود شدند.

پلیس اسلام آباد روز چهارشنبه طرح ترافیکی را منتشر کرد که نشان از مسدود شدن کامل جاده های منتهی به شهر و حضور شدید امنیتی دارد.

حزب تحریک انصاف خان در پاکستان روز سه شنبه پلیس را به دستگیری و بازداشت صدها تن از هوادارانش در حملات شبانه متهم کرد.

منابع پلیس در لاهور که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفتند که بیش از 200 هوادار به دلیل نقض نظم عمومی بازداشت شدند.

دولت و پلیس گفته اند که معترضان قصد داشتند با سلاح به راهپیمایی بپیوندند.
حمزه شهباز شریف، رئیس وزیر پنجاب، گفت که یک افسر پلیس در جریان این حملات به ضرب گلوله کشته شد.
اما عمران خان به خبرنگاران در پیشاور گفت که بزرگترین راهپیمایی تاریخ پاکستان را رهبری خواهد کرد.
خان در این خصوص گفت: «من آن را سیاست نمی دانم بلکه جهاد می دانم.»
در سال 2018، رای دهندگانی که از سیاست به اصطلاح دودمانی دو حزب اصلی کشور به تنگ آمده بودند، به خان رأی دادند.
این ستاره محبوب سابق ورزش - که از حمایت ارتش قدرتمند کشور برخوردار بود - وعده داده بود که چندین دهه فساد ریشه‌دار و اولویت‌بخشی بر دوستان و اقوام را از بین ببرد، اما گمان می‌رود با ژنرال‌های پاکستان دچار اختلاف شده باشد.

او تا حدی به دلیل ناکامی در اصلاح وضعیت وخیم اقتصادی کشور، از جمله بدهی فلج کننده، کاهش ذخایر ارز خارجی و تورم فزاینده، از قدرت برکنار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها