امکان حذف تعرفه‌های گمرکی با توافق بین ایران و سوریه/ مبادلات تجاری دو کشور دو برابر شد

امکان حذف تعرفه‌های گمرکی با توافق بین ایران و سوریه/ مبادلات تجاری دو کشور دو برابر شد
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:09

سفیر سوریه در ایران با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین ایران و سوریه در سال‌های اخیر دو برابر شده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود سطح روابط تجاری دو کشور همچنان به سطح مطلوب نرسیده است.

العالم - ایران - سوریه

شفق دیوب سفیر سوریه در ایران در نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه گفت: روابط میان دو کشور روابط تاریخی و استراتژیک است که دو رهبر فقید یعنی امام خمینی (ره) و حافظ اسد، چهل سال پیش بنا نهاده شد که روز به روز با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور سوریه این روابط رشد یافته است. اعتقاد داریم این روابط در دوره آقای رییسی به شکوفایی بیشتری خواهد رسید.

وی افزود: روابط بین ایران و سوریه در دنیا کم‌نظیر است. این روابط زمان زیادی را پشت سر گذاشته است. این روابط شهدای مشترکی نیز داشته که جان خود در راستای مبارزه با تروریست فدا کردند از جمله حاج قاسم سلیمانی. سوری‌ها برادران وفاداری هستند و کسانی که از کشورشان حمایت کردند را فراموش نخواهند کرد.

سفیر سوریه در ایران ادامه داد: رییس جمهور سوریه در دیدار با مقام معظم رهبری که حدود سه هفته قبل برگزار شد، گفته بود که ایران یک کشور دوست و برادر است. مقام معظم رهبری نیز اشاره فرمودند که روابط بین دو کشور راهبردی است و نباید اجازه تضعیف آن را داد. در همین راستا دو دولت قصد دارند روابط خود را در همه زمینه های به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری افزایش دهند تا در نهایت به سطح افزایش روابط سیاسی برسیم.

وی با بیان اینکه باید در برابر تحریم ها در کنار یکدیگر باشیم، گفت: این همایش در چنین شرایطی اهمیت ویژه ای دارد. این همایش تاثیر مثبتی در راستای منافع دو کشور دارد. امیدوار هستیم نتایج این همایش به صورت نقشه راهی به طور عملی و قابل لمس باشد.

دیوب با اشاره به دو نکته دارای اهمیت در گسترش روابط بین دو کشور گفت: دولت و وزارت خارجه سوریه از کلیه گامهایی که براساس دستورالعمل روابط دو کشور برداشته شود، حمایت خواهد کرد.

سوریه به‌منظور افزایش ارتباط و رفع موانع موجود و رفع چالش ها دعوت می‌کند. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در این مدت دو برابر شده است اما همچنان به سطح مطلوب نرسیده است. سفرهای فنی و تجاری در بخش خصوصی دو کشور انجام گرفته است و برنامه‌ها و توافق نامه‌های خوبی به امضا رسیده است.

وی در ادامه گفت: تقویت و گسترش سرمایه‌گذاری های ایران در سوریه، استفاده از قانون سرمایه‌گذاری مربوط به سال 2021 که معافیت های الزامی را فراهم می‌کند، مشارکت گسترده در جهت بازسازی زیر ساخت‌ها، تشویق دو کشور در جهت حل و فصل بحث حمل و نقل زمینی و دریایی، ارائه لیست کالاهای صادراتی دو کشور، رفع موانع گمرکی و همچنین اصل کالا به کالا و همچنین توافق جهت کاهش حقوق گمرکی که منجر به کاهش تعرفه‌های گمرکی از چهار به صفر درصد خواهد شد، از جمله مواردی هستند که به منظور افزایش روابط اقتصادی دو کشور باید پیگیری شود.

سفیر سوریه در ایران تاکید کرد: از این همایش باید در جهت ارائه ایده‌ها و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کنیم. امیدوار هستیم که دیدارها و نمایشگاه‌های بیشتری بین نمایندگان دو کشور برگزار شود.

تاکید بر ضرورت فراهم شدن تسهیلات

محمد ابو الهدی اللحام رییس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه در این همایش گفت: به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت های قابل توجهی برای افزایش روابط بین ایران و سوریه وجود دارد اما با این وجود با کمبود تماس ها مواجه هستیم. تماس های بین دو کشور باید افزایش پیدا کند. همچنین تسهیلات پرداخت بین دو کشور باید تامین شود. لازم است تفاهمی بین بانک‌ها در این زمینه انجام شود.

وی گفت: مشکلاتی در منطقه و بین دو کشور وجود دارد اما امکان حل آن با توافقنامه‌ها وجود دارد. در حال حاضر توپ در زمینه اتاقهای بازرگانی است. مشارکت در بازسازی خرابی های سوریه از محورهای مهم همکاری است که شرکتهای ایرانی می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند. پروژه‌های بسیاری وجود دارد که ما برای تکمیل آنها نیاز به مشارکت شرکتها داریم. هیچ مانعی برای این منظور پیش روی شرکت‌های ایرانی وجود ندارد.

باید برای افزایش سطح روابط اقتصادی گام‌های عملی برداریم

محمد کشتو رییس اتحادیه اتاق کشاورزی سوریه با بیان اینکه در گذشته اعلام کردیم که اتاق مشترکی که بین دو کشور وجود دارد باید واقعا اتاق مشترک بخش کشاورزی و اقتصادی باشد، گفت: در واقع ما باید سطح روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم نه آنکه مدام این صحبت را تکرار کنیم. یکی از گام‌های عملی نیز برگزاری همین جلسات است. روابط بسیار ممتازی بین دو کشور وجود دارد.

وی گفت: مسئله دیگر این است که ایران و سوریه در یک جنگ بسیار گسترده پیروز شدند و این پیروزی باید با غلبه بر بحران غذا که امروز و در آینده شاهد آن هستیم تکمیل شود. ما از مسیولین دو کشور خواهش می‌کنیم که کمک کنند تا اقدامات عملی انجام و شرکتهایی بین دو کشور تاسیس شود. اتاق ایران و سوریه می‌تواند نقش محوری در افزایش سطح روابط تجاری بین دو کشور شود.

کاهش 50 درصدی هزینه حمل و نقل بین دو کشور با تأسیس یک شرکت مشترک/سه پیشنهاد مهم برای تدوین نقشه راه عملیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد

فهد درویش رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در نشست توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: در شرایط فعلی منطقه با جنگ اقتصادی بسیار گسترده رو به رو است که دو کشور ایران و سوریه اهتمام بسیار زیادی نسبت به این موضوع دارند. ما باید به عنوان سربازان اقتصادی به دو دولت در این زمینه کمک کنیم. ما بر گسترش روابط اقتصادی تاکید می‌کنیم. اتاق مشترک ایرانی و سوریه در جریان سفر رییس جمهور سوریه در سال 2018 تاسیس شد تا از گسترش روابط تجاری حمایت کند.

وی افزود: تا امروز جلسات بسیار خوبی برگزار شده و نتایج مطلوبی به دست آمده است. شرکت‌های ایرانی که در این مدت در سوریه فعالیت کردند نیز به نتایج اقتصادی خوبی رسیدند. اما همانطور که اشاره شد ما در مرحله ای هستیم که باید نقشه راه خوبی داشته باشیم و نباید صرفا به موارد نظری اکتفا کنیم. بلکه باید به صورت عملی صحبت کنیم. باید در جهت مرتفع کردن نواقص و مشکلاتی که وجود دارد اقدام کنیم. عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد و ما به عنوان سرمایه‌گذاران طرف سوری اعلام می‌کنیم که آمادگی همکاری بیشتر را داریم اما نیاز است برای این منظور نواقص بر طرف شد. از دولت دو کشور می‌خواهیم که از نقشه راه حل این نواقص حمایت کنند.

درویش تاکید کرد: توافقنامه ای بین ایران و سوریه در سال 2011 صادر شده است که بر اساس آن تعرفه های گمرکی بین دو کشور به 4 درصد رسیده است که می‌خواهیم آن را به صفر برسانیم. ضمن اینکه باید بتوانیم مشکلات صادرات برخی کالاهای سوری را به ایران برطرف کنیم. با توجه به مشکلاتی که در اثر تحریک به وجود آمده باید در این خصوص همکاری‌های بیشتری انجام شود. همچنین در مقابل ما نیز باید واردات کالاهای ایرانی به سوریه با تعرفه صفر و آزاد در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه ایران کالاهای سوری را معرفی کنیم، گفت: حتی می‌توان کالاهای سوری را از طریق ایران به کشور های منطقه صادر کرد. می‌توانیم یک بانک مشترک بین دو کشور تاسیس شود. باید یک راه حل موقتی برای مبادلات مشترک داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که یک بانک خصوص سوری در این زمینه تاسیس شود که دفتر صرافی آن در دو کشور حضور داشته باشد. در موضوع تحویل حواله های مالی نیز می‌توانیم از این طریق اقدام کنیم و ضمانت های لازم را تامین کنیم. این کار سختی نیست و این موضوع را در جلسه شورای عالی بازرگانی دو کشور مطرح خواهیم کرد.

درویش ادامه داد: مسئله حمله و نقل ترانزیت بین ایران و سوریه از طریق عراق در حال حاضر در دسترس نیست اما می‌توان از طریق دریا اقدام کرد اما تعادلی بین واردات و صادرات سوریه و ایران وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم تا یک شرکت حمل و نقل مشترک بین ایران و سوریه تاسیس کنیم تا بتوانیم هزینه حمل و نقل را تا 50 درصد کاهش دهیم.

پیشنهاد دیگر نیز تأسیس سه شرکت بین ایران و سوریه است. یکی شرکت حمل و نقل، دیگری یک شرکت مشترک در بخش کشاورزی برای استفاده از تجربه ایران در بحث کشاورزی استفاده کنیم و همچنین یک شرکت مشترک نیز در بخش صنعتی می‌توان تاسیس کرد. این شرکتها می‌توانند نقش قابل توجهی در رشد تبادلات تجاری بین دو کشور خواهند داشت. سه ماه فرصت تعیین کردیم تا این شرکتها تاسیس شوند. در زمینه ساختمان سازی و مصالح نیز شرکتهای ایرانی می‌توانند مشارکت خوبی داشته باشند. اگر این موارد شکل بگیرد می‌توانیم گام‌های عملیاتی در راستای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور برداریم. ضمن اینکه می‌توانیم یک مرکزی برای حل و فصل اختلافات تجاری ایجاد کنیم. امیدوار هستیم پیشنهادات دو طرف را بررسی کنیم تا به یک نقشه راه عملیاتی برسیم و آن را با حمایت دو دولت اجرا کنیم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها