قسد و ترکیه؛ حلقه های آتشی که شمال سوریه را احاطه کرده اند

قسد و ترکیه؛ حلقه های آتشی که شمال سوریه را احاطه کرده اند
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 22:52

حلقه ای از آتش شمال سوریه را احاطه کرده است، جایی که ترکیه درحال آماده شدن برای سوزاندن تمام توافق نامه های امضا شده خود در آستانه و سوچی است.

العالم- کشکول

از سویی دیگر، میان دجله و فرات "قسد" ایستاده و اظهارات آتشینی را منتشر می کند که نقضی آشکار بر تمامی اصول فعالیت سیاسی و منشورهای بین المللی است. آخرین اظهارات این گروه بیانیه آن مبنی بر درخواست"استقرار نیروهای سازمان ملل برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز ترکیه" بود.

در این بیانیه آمده :" ضروری است که همه طرف های ضامن عملیات آتش بس مسئولیت خود در سوریه را بر عهده گیرند و برای پایان دادن به اقدامات ترکیه تلاش کنند".

بیانیه قسد از قوانین بین المللی بسیار تجاوز کرده است. دکتر نعیم اقبیق کارشناس حقوق بین الملل دراین خصوص اظهار داشت: هیچ جهت رسمی قسد را به رسمیت نشناخته است لذا این گروه هیچ جایگاهی در قوانین یا جامعه بین المللی ندارد. قسد صرفا حق دارد که مفاد توافق نامه های ژنو درخصوص اسرا را اجرا کند، یا به عبارت بهتر ملزم است که این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: قسد هیچ حاکمیتی بر شمال سوریه ندارد آن هم وقتی از نیروهای آمریکایی کمک می گیرد. تنها جهتی که می تواند خواستار کمک های بین المللی شود، دولت است و قسد این ویژگی را ندارد. قسد صرفا گروهی تجزیه طلب است که حتی نماینده ساکنان منطقه تحت کنترل خود نیست.

اسامه دنوره کارشناس مسائل استراتژیک نیز به نوبه خود گفت: درخواست قسد به هیچ وجه با اصول حاکمیت سازگار نیست. علاوه بر آن، با اصول عدم مداخله خارجی نیز مغایرت دارد.

وی افزود: وجود قسد در سوریه اساسا اشغالگرانه است و برپایه اشغال آمریکا به وجود آمده و هیچ وجهه قانونی در سوریه ندارد.

دنوره خاطرنشان کرد: مسئله بسیار مهم، نقض حاکمیت سوریه و دادن وجهه بین المللی و رسمی به این گروه تجزیه طلب در مناطق شمال شرقی است.

در این رابطه محمد العمری پژوهشگر سیاسی نیز گفت: شبه نظامیان قسد اگر می خواستند می توانستند با ترکیه مقابله کرده و با دولت سوریه تعامل نمایند. آنها می توانستند با میانجی‌گری روسیه موافقت کرده و مناطق مورد نظر را به ارتش سوریه تحویل دهند.

وی افزود: قسد به هیچ وجه حق ندارد چنین درخواستی کند، اما آمریکا آن را وادار به این کار کرده تا این مسئله را تحمیل کند که شبه نظامیان قسد و منطقه ای که نام آن را منطقه خودمختار گذاشته اند، مستقل هستند. هدف آمریکا از این کار، استقلال و ثبات دادن به این منطقه تحت کنترل شبه نظامیان قسد است.

پربیننده ترین خبرها