روزنامه صهیونیستی مدعی شد؛

رایزنی بدون‌واسطه عربستان و اسرائیل بر سر جزایر تیران و صنافیر از 5 سال قبل!

رایزنی بدون‌واسطه عربستان و اسرائیل بر سر جزایر تیران و صنافیر از 5 سال قبل!
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 13:08

روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد: مقامات اسرائیلی پنج سال پیش درخواست عربستان برای تغییر آرایش نیروهای بین المللی در جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ را دریافت کردند، بدون اینکه آمریکا دخالتی در آن داشته باشد.

العالم فلسطین اشغالی

این روزنامه اعلام کرد: «پس از آن، اسرائیل تأثیرات امنیتی بر عملیات را آغاز کرد و به نظر می‌رسد با این درخواست موافقت خواهد کرد.»

برخی منابع آگاه بر این تماس ها نیز اعلام کردند بررسی این مساله به دلیل کشتن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در سال ۲۰۱۸ و تحریم محمد بن سلمان ولی عهد سعودی توسط آمریکا متهم به قتل وی به تاخیر افتاد.

گفتنی است؛ عربستان سعودی کنترل این دو جزیره را که دروازه ورود به بندرهای «العبقه» و «ایلات» هستند، در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرد.

این جزایر بعدها به عنوان بخشی از معاهده صلح سال ۱۹۷۹ میان تل‌آویو و مصر غیرنظامی شدند.

اکنون رایزنی‌هایی سه‌جانبه در جریان است تا مالکیت این این جزایر بار دیگر به عربستان سعودی بازگردد.

دیپلمات‌های مصری، امروز (سه‌شنبه)، در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» فاش کردند که ریاض و تل‌آویو از مدت‌ها پیش در زمینه امنیتی و اطلاعاتی با یکدیگر در تماس هستند و رایزنی‌های فشرده کنونی درباره جزایر تیران و صنافیر نیز برای فیصله دادن به این پرونده در سریع‌ترین زمان ممکن همچنان میان سه‌ طرف در جریان است.

یک منبع مصری که روزنامه العربی الجدید آن را ویژه خواند، خبر داد که فرماندهان نظامی و اطلاعاتی سه‌ طرف هفته گذشته گردهم آمده‌اند و کلیت توافقی را که قرار است به‌زودی از آن را اعلام کنند، به بحث گذاشته‌اند.

منابع مصری می‌گویند مسائل جدیدی که در حال حاضر سه‌ طرف در حال رایزنی درباره آن هستند، مبنای حضور طرف مصری در مذاکرات است و نه ابعاد تاریخی مربوط به توافق کمپ دیوید و حاکمیت قبلی مصر بر جزایر تیران و صنافیر.

بنابر گفته این منابع، سازوکاری میان سه‌ طرف درباره تضمین امنیت دریانوردی در این گذرگاه راهبردی که به بندرهای العقبه در اردن و ایلات در جنوب اراضی اشغالی منتهی می‌شود، ایجاد خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها