۱۵ خرداد تبلور استقلال طلبی و مقاومت ملت ایران

۱۵ خرداد تبلور استقلال طلبی و مقاومت ملت ایران
يکشنبه 15 خرداد 1401 - 09:50

قیام ۱۵ خرداد به عنوان حرکت و جنبشی ماندگار و تاثیرگذار، سرآغاز تحولات در ساختار تاریخ و حکومت ایران با محوریت امام خمینی(ره) و تبلور استقلال طلبی و مقاومت ملت ایران است.

العالم - ایران

نیمه خرداد نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار می رود به طوری که قیام خونین ۱۵ خرداد چهره واقعی رژیم پهلوی را برای مردم افشا و اعتراضات مردم را به سراسر ایران منتقل کرد.

اثرات این قیام تا آنجا پیش رفت که سرنگونی نظام سلطنتی خواسته و صدای واحد ملت ایران شد.

قیام خونین کفن پوشان دشت ورامین، حرکتی انقلابی، آگاهانه و توأم با شناخت مردمی و مبداء نهضت ایران اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود.

جانفشانی مردم ورامین و تعدادی از شهرهای ایران در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستاوردهای پرشماری از جمله پیروزی نهضت امام خمینی (ره) و تحقق انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ داشت.

این قیام که به برکت هدایت و روشنگری حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت نه تنها موجب سست‌ شدن پایه‌های حکومت ستم‌شاهی شد بلکه زمینه احیا تمدن بزرگ اسلام را در جهان هموار ساخت و اکنون نیز رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و خلف صالح امام خمینی کبیر (ره) قدم در راهی نهاده که بی‌شک پیروی از ایشان، اعتلا و عزت و سربلندی نظام اسلامی را رقم خواهد زد.

قیام ۱۵ خرداد سمبل عصیان ملت ستمدیده ایران علیه طاغوت و اجماع زیر بیرق متعالی اسلام بود و بار دیگر ثابت کرد آحاد مردم ایران ضمن اطاعت پذیری محض از زعمای دینی، در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی خویش هم نقش راهبری و پیشوایی برای روحانیون متصور هستند.

هرچند این راهبرد متقن مردم قبل از خرداد ۴۲ در رخدادهایی مانند قیام تنباکو علیه تسلط اقتصادی بریتانیا انقلاب مشروطه و یا حتی نهضت ملی نفت هم متجلی شده بود اما قیام ۱۵ خرداد نقطه عطف تمام این وقایع بود.

این قیام ویژگی های منحصر به فرد متعددی داشت که یکی از آنها مربوط به زمان شناسی این رخداد عظیم بود به طوری که پیر و جوان ، زن و مرد در حالی قیام ۱۵ خرداد را علنی و به یک جنبش سیاسی - اجتماعی تبدیل کردند که رژیم طاغوت خفقان شدیدی را در جامعه حاکم کرده بود و طرح مباحث اعتراضی حتی در شکل کلام هم مشقت ها و پیامدهای سختی در پی داشت.

عکس العمل فوری مردم در شهرهایی نظیر قم ، تهران و ورامین به موضوع دستگیری امام، واکنش بسیار سخت عمال طاغوت و ساواک را به دنبال داشت و در ادامه و با ورود نیروهای نظامی صدها نفر از مردم بی گناه در شهرهای ورامین ، قم ، تهران و برخی شهرهای دیگر به خاک و خون کشیده شدند.

شجاعت و بی‌باکی مردم بویژه اهالی ورامین در جدال نابرابر با دژخیمان سفاک پهلوی هرچند شهدا و جانبازان بسیاری بر جا گذاشت اما سرآغاز نهضت مقدسی شد که در بهمن ۵۷ به ثمر نشست.

به روح شهدای قیام ۱۵ خرداد، شهدای انقلاب، امنیت و جنگ تحمیلی درود می فرستیم و از خداوند سربلندی ایران اسلامی و نابودی دشمنانش را خواستاریم.

پربیننده ترین خبرها