احتمال سقوط کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به دلیل رأی گیری درباره قوانین شهرک نشینان

احتمال سقوط کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به دلیل رأی گیری درباره قوانین شهرک نشینان
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 15:25

کابینه لرزان نفتالی بنت بیش از هر زمان دیگری با خطر سقوط مواجه است.

العالم - قلسطین اشغالی
بنابر گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی خود را برای یک آزمون بزرگ آماده می کند. انتظار می رود روز دوشنبه در مورد وضعیت حقوقی شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری اشغالی رای گیری شود. ائتلاف شکننده کابینه ممکن است امروز در صورت عدم تصویب این قانون ساقط شود.
مقررات اضطراری که برای چندین دهه در حال اجراست، یک سیستم حقوقی جداگانه برای شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری ایجاد کرده است و بخش هایی از قوانین اسرائیل را در مورد آنها اعمال می کند - گرچه آنها در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند.
این مقررات در پایان ماه منقضی می‌شود و در صورت عدم تمدید، آن سیستم قانونی که رژیم صهیونیستی از زمان اشغال این سرزمین در سال 1967 برای شهرک‌نشینان خود در کرانه باختری در سال 1967 ایجاد کرده است، زیر سوال می‌رود. همچنین این شرایط می تواند وضعیت حقوقی 500000 شهرک نشین ساکن آن منطقه را تغییر دهد.
موافقان تمدید این قانون می گویند که آنها صرفا به دنبال حفظ وضعیت موجود و حفظ عمر مفید کابینه ائتلافی هستند. مخالفان می گویند تمدید مقررات باعث تعمیق سیستم ناعادلانه ای می شود که اسرائیلی ها و فلسطینی ها را در همان سرزمین های اشغالی تحت سیستم های حقوقی جداگانه ای قرار می دهد که گروه های حقوق بشر آن را برابر با آپارتاید دانسته اند.
این ائتلاف شکننده متشکل از هشت حزب متمایز از نظر ایدئولوژیکی، سال گذشته گرد هم آمد و متعهد شد که از موضوعات تفرقه‌انگیز که می‌تواند بقای آن را تهدید کند، چشم پوشی کند. اکنون، یکی از همین مسائل - تشکیل کشور فلسطین و اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی - احتمال سقوط آن را بیش از پیش تشدید کرده است.
یکی از اعضای ائتلاف، ناسیونالیست امید نو، تهدید کرده است که اگر ائتلاف نتواند این مصوبه را تصویب کند، از آن خارج شود. قانونگذاران و رهبران احزاب در تلاش هستند تا آراء را جمع آوری کنند و انتظار می رود حتی احزابی که از استقلال فلسطین حمایت و از شهرک سازی اسرائیل انتقاد می کنند، به آن رأی دهند - تنها برای نجات ائتلاف.
رژیم صهیونیستی کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد. این رژیم سپس در اقدامی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد، قدس شرقی را ضمیمه کرد و در سال 2005 نیروها و شهرک نشینان را از غزه خارج کرد. اما صدها هزار صهیونیست در مجموعه‌ای متشکل از 120 شهرک در کرانه باختری، در کنار بیش از 2.5 میلیون فلسطینی، ساکن هستند.

پربیننده ترین خبرها