عادی سازی روابط سعودی با رژیم صهیونیستی؛ منافع کلان اقتصادی و امنیتی برای اشغالگران

عادی سازی روابط سعودی با رژیم صهیونیستی؛ منافع کلان اقتصادی و امنیتی برای اشغالگران
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 20:34

رسانه های صهیونیستی از انجام مراحل پایانی عادی‌سازی روابط میان عربستان با رژیم اشغالگر خبر می دهند.

العالم - كشكول

عادی سازی عربستان و اسرائیل مولود زمان حال نیست، 22 مارس 2021، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض درباره عادی سازی احتمالی روابط با اشغالگران گفت: این عادی سازی "منافع زیادی " برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

بیانیه وزیر سعودی مبنی بر اینکه «عادی سازی با اسرائیل فواید زیادی برای کل منطقه خواهد داشت» پس از موافقت چهار کشور عربی (امارات، بحرین، مراکش، سودان) با عادی سازی روابط با اسرائیل با نظارت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا صورت گرفت.

وی گفته بود: عادی سازی احتمالی (عربستان سعودی) از نظر اقتصادی و همچنین اجتماعی و امنیتی بسیار سودمند خواهد بود

امروز پایگاه آمریکایی المانیتور در گزارشی نوشت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اخیراً پس از اجازه به ده‌ها تاجر اسرائیلی برای عقد قراردادهای بزرگ در این کشور، رسما عادی‌سازی اقتصادی با رژیم «اسرائیل» را آغاز کرده است.

ده ها تاجر اسرائیلی اخیرا وارد ریاض شده و در آنجا معاملاتی را منعقد کردند که نشان می دهد عادی سازی اقتصادی بین پادشاهی و این نهاد قبل از اعلام نهایی عادی سازی روابط آغاز شده است که ممکن است مدتی طول بکشد

باز شدن حریم هوایی عربستان سعودی

روزنامه "اسرائیل هیوم" نیز در همین رابطه نوشته است: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با گشودن حریم هوایی عربستان به صورت "فوق العاده" به روی پروازهای رژیم اشغالگر موافقت کرده تا عادی سازی روابط با تل آویو را پیش ببرد.

این روزنامه نوشت عربستان سعودی در آستانه بازگشایی حریم هوایی خود به روی پروازهای اسرائیل، به عنوان بخشی از یک طرح عادی سازی تدریجی بین خود و این رژیم ساختگی، در ازای موافقت اسرائیل با شرایط عربستان درباره تدابیرامنیتی در جزایر تیران و صنافیر مصر است که مصر حاکمیت آن را در زمان حکومت عبدالفتاح السیسی به عربستان سعودی (2017) داد.

وب سایت سعودی لیکس گفت روزنامه عبری اسرائیل هیوم با استفاده از عبارت "باز کردن بی قید و شرط حریم هوایی" در صدد این است تا نشان دهد که هیچ محدودیتی از سوی عربستان برای عبور پروازهای اسرائیل از حریم هوایی عربستان وجود نخواهد داشت که این نویدی برای اسرائیلی هایی است که مایل به سفر به کشورهای شرق آسیا هستند.

با این حال، اسرائیل هیوم خاطرنشان کرد این "بخش کوچکی از یک روند عادی سازی سیاسی بسیار گسترده تر است که قرار است به زودی انجام شود و تغییر شدیدی در نقشه ائتلاف ها در خاورمیانه ایجاد می کند .

گسترده ترین بخش عادی سازی

اگر این واقعاً بخش کوچکی از عادی‌سازی طبق اعلام "یسرائیل هیوم" است ، پس بخش وسیع‌تر عادی‌سازی روابط چیست؟

رسانه های عبری از جمله روزنامه اسرائیلی (جروزالم پست) از توافقنامه "امنیت سری" میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای تقویت روابط بین آنها به منظور پیشبرد تلاش ها برای اعلام عادی سازی خبر دادند.

به گونه ای که عربستان و اسرائیل با توافق امنیتی موافقت کردند که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه می‌دهد در آسمان عربستان پرواز کنند، در مقابل نیروهای بین‌المللی از جزایر «تیران و صنافیر» خارج شده و آن را به ریاض تحویل دهند که به معنای تحویل آن به رژیم صهیونیستی است.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز گفت که فقط او و (جروزالم پست) درباره احتمال عادی سازی با عربستان خوش بین نیستند بلکه شواهد نیز مثبت به نظر می رسد و قدم ها برای حرکت به سمت برقراری روابط رسمی بین ما و عربستان سعودی کوچک خواهد بود اما حرکت رو به جلو است.

نوید خوش برای اشغالگران

از دستاوردهای رژیم اشغالگر و همه اسرائیلی‌های اشغالگر غیرقانونی، این بود که مجبور بودند ابتدا به امان بروند و از آنجا هوایی به سمت خاور دور بروند یا با پروازهای «ترانزیت» به امارات و از آنجا به کشورهایی مانند تایلند و ویتنام بروند. یا عازم قبرس و ترکیه و از آنجا با پروازهای شرکت های این کشورها به خاور دوربروند ، اما عربستان سعودی، فضای امن تر و کوتاه تری برای آنها فراهم کرد که روزنامه مذکور آن را بشارتی برای خطوط هوایی و مسافران اسرائیلی می داند. همه اینها در چارچوب توافقی است که بین عربستان سعودی و اسرائیل با میانجیگری آمریکا در حال انجام است

بایدن به دنبال سفر پیروزی دیپلماتیک است

رسانه‌های اسرائیلی از جمله "جروزالم پست" معتقدند که تعویق سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، از پایان این ماه به ماه آتی به تمایل آمریکا برای دستیابی به یک توافق جامع و طولانی مدت میان سه کشور مرتبط است.

پربیننده ترین خبرها