بایدن: حادثه ۶ ژانویه نقض آشکار قانون اساسی آمریکا بود

بایدن: حادثه ۶ ژانویه نقض آشکار قانون اساسی آمریکا بود
جمعه 20 خرداد 1401 - 15:20

جو بایدن ساعاتی پیش از برگزاری نخستین جلسه کمیته ویژه بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱، درمورد این حادثه گفت: حمله ۶ ژانویه به کنگره نقض آشکار قانون اساسی آمریکا بود.

العالم - آمریکا

شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد: در نخستن جلسه کمیته ویژه تحقیق واقعه ۶ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) بنابر تحقیقاتی که از یکهزار شاهد دراین زمینه صورت گرفته و به گفته «بنی تامپسون» (Bennie Thompson) رئیس این کمیته تحقیق، حمله ۶ ژانویه به کنگره نقطه اوج تلاش برای کودتا از سوی ترامپ و هواداران وی بوده است.

«بنی تامپسون» (Bennie Thompson) رئیس کمیته تحقیق ۶ ژانویه اقدام ترامپ و هوادرانش را تلاشی برای کودتا دانست

درهمین حال تارنمای خبری آمریکایی هیل نیز نوشت: بایدن ساعاتی پیش از برگزاری این جلسه گفت: بایدن در آغاز دیدار با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در این باره گفت آمریکایی ها باید از جزئیات این حمله مطلع شوند.

تارنمای خبری هیل افزود: بایدن به خبرنگاران دراین باره گفت، این مردان و زنان (حمله کنندگان به ساختمان کنگره) قانون (اساسی آمریکا ) را نقض کردند و تلاش به تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری (۲۰۲۰ آمریکا) را داشتند.

بنابراین گزارش بایدن درادامه گفت: پرسش های بسیاری دراین باره وجود دارند، چه کسی مسبب این واقعه و چه افرادی دخیل بودند، قرار نیست من دراین خصوص قضاوت کنم، اما قرار است بسیاری از آمریکایی ها برای نخستین بار شاهد برخی از جزئیات آنچه روی داد باشند.

در نخستین جلسه کمیته تحقیق ۶ ژانویه ، لیز چینی معاون این کمیته که اظهارات وی از شبکه تلویزیونی سی ان ان پخش شد درباره نتایج این تحقیقات خطاب به حضار گفت: آنهایی که به عمارت کنگره حمله بردند و با نیروهای امنیتی و پلیس ساعت ها در نبرد بودند، با اظهارات مشوقانه دونالد ترامپ صورت گرفت که گفته بود نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ربوده شده، رئیس جمهوری (سابق آمریکا) دونالد ترامپ این جمعیت را فراخواند، این جمعیت را گرد هم آورد و حمله به عمارت کنگره را شعله ور ساخت.

لیز چینی معاون کمیته تحقیق ۶ ژانویه کنگره: آتش حمله به کنگره را ترامپ شعله ور ساخت

ترامپ موافق با دار زدن مایک پنس بود

تارنمای خبری سی ان ان درادامه گزارش داد: کمیته تحقیق ۶ ژانویه بنابر گواه برخی مقامات کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ حاضر به متوقف ساختن حمله به کنگره آمریکا که در آن زمان شمارش نهایی آرای ریاست جمهوری توسط رئیس مجلس نمایندگان و معاون وی درجریان بود، نشد.

تارنمای خبری سی ان ان درادامه نوشت: لیز چینی بنابر شهادت شهود گفت ترامپ از شاعر «مایک پنس را دار زد» آگاه بوده و به نظر موافق با این شعار بوده است.

سی ان ان افزود: یکی از گواهان به این کمیته درمورد واقعه ۶ ژانویه گفت؛ «رئیس جمهوری ترامپ با آگاهی از شعار مایک پنس را به دار زنید در پاسخ گفته بود؛ شاید هوداران من حق داشته باشند، مایک پنس لایق آن است».

حمله سفید پوستان آمریکایی به کنگره آمریکا در ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ که پس از سخنان تحریک آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا رخ داد، هنگامی بود که مرحله پایانی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با حضور رئیس مجلس نمایندگان و مایک پنس معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا در جریان بود.

بسیاری از کارشناسان و شخص نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این حمله را یک حمله تروریستی معادل با واقعه یازده سپتامبر توصیف کردند.

ترامپ بر سر این موضوع برای دومین بار در تاریخ آمریکا مورد استیضاح قرارگرفت اما باز وی در این دادگاه تبرئه شد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها