نیروهای سوریه دموکراتیک: آماده گفتگوی سیاسی با ترکیه هستیم؛ اما اجازه تجزیه سوریه را نمی‌دهیم

نیروهای سوریه دموکراتیک: آماده گفتگوی سیاسی با ترکیه هستیم؛ اما اجازه تجزیه سوریه را نمی‌دهیم
يکشنبه 22 خرداد 1401 - 15:35

یک مقام کرد در اداره خودمختار شمال و شرق سوریه از دولت ترکیه خواست تا برای حل و فصل مسائل باقی مانده وارد گفتگوی سیاسی شود. وی هشدار داد هرگونه عملیات جدید از جانب ترکیه در آن مناطق منجر به جنگی پرتلفات و فاجعه‌بار خواهد شد.

العالم - سوریه

به گزارش الشرق الاوسط، امنیه اوسی، معاون شورای اجرایی اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، در سخنانی در گفتگو با الشرق الاوسط درباره تشدید تهدیدات ترکیه و موضع جبهه نیروهای سوریه دموکراتیک گفت که آنها فعالیت‌ها و تماس‌های دیپلماتیک خود را با کشورها و دولت‌های حاضر در ائتلاف بین المللی ضد داعش و بازیگران بین المللی و منطقه‌ای دخیل در پرونده سوریه برای ممانعت از هرگونه آغاز عملیات ترکیه در آن مناطق افزایش داده‌اند.

وی توضیح داد: تماس‌های ما بر روی سه نکته اصلی متمرکز بود که اولین آن جلوگیری از اجرای حمله ترکیه، دوم هشدار در مورد تجزیه سوریه و سوم هشدار در مورد طرح ترکیه برای اسکان آوارگان سوری در سوریه است.

این مقام کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به تلاش برای تجزیه سوریه و ایجاد درگیری‌های مداوم در آن کشور متهم کرد.

وی افزود؛ هدف اصلی از طرح بازگرداندن آوارگان سوری به مناطق تحت تسلط عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ایجاد نزاع دائمی است که ترکیه در درازمدت از آن سود خواهد برد تا قیمومیت خود را بر آن منطقه بگستراند و بتواند مخالفان خود را در شمال و شرق سوریه نابود کند.

اوسی از دولت سوریه درخواست کرد تا برای توقف آنچه که او به عنوان یک "طرح خطرناک" برای اسکان آوارگان سوری در شمال و شرق سوریه توصیف کرد، همکاری کند.

وی تاکید کرد که مسئولیت اصلی برعهده دولت سوریه است که در برابر این گونه طرح‌های خطرناک بایستد و از تغییر ترکیب جمعیت بومی جلوگیری کند.

این مقام کرد با بیان اینکه دولت ترکیه از شرایط بین‌المللی و جنگ روسیه علیه اوکراین سوء استفاده می‌کند، افزود: نیروهای سوریه دموکراتیک جاه‌طلبی ترکیه برای تحمیل یک "اسکاندیناوی جدید" در سوریه برای تقویت هژمونی خود بر سوریه، عراق و کشورهای همسایه را رد می‌کنند.

وی تاکید کرد که اداره خودمختار کردهای شمال و شرق سوریه بارها اعلام کرده که آماده گفتگو برای حل هر مشکل باقی مانده، چه با دولت دمشق و چه با کشورهای همسایه است، همانطور که آماده است با هر پروژه‌ای که به دنبال تجزیه سوریه و ایجاد درگیری قومی قبیله‌ای در سوریه باشد، مقابله کند.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی در رزمایش‌های "آفیس ۲۰۲۲" در استان ازمیر واقع در غرب این کشور اظهار کرد: با ایجاد یک خط امنیتی در عمق ۳۰ کیلومتری (در شمال سوریه)، گام به گام برای حمایت از مرزهایمان تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه اواخر مه گذشته اعلام کرده بود که آنکارا قصد دارد کمربند امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر را که در حال ایجاد آن در طول مرزهای خود با سوریه است، در اسرع وقت تکمیل کند.

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها