مچ اندازی بایدن و بن سلمان به نفع رژیم صهیونیستی

مچ اندازی بایدن و بن سلمان به نفع رژیم صهیونیستی
يکشنبه 22 خرداد 1401 - 19:01

کارشناسان معتقدند عادی سازی روابط ریاض با رژیم اشغالگر، بهای دیدار جو بایدن با بن سلمان ولی عهد سعودی است.

العالم _ سعودی

دولت سعودی در روابط خارجی خود چه در سطح منطقه ای و چه در سطح بین المللی، آشکارا در بحران به سر می برد.

از نشانه های این بحران این است که سعودی هم زمان با تلاش برای نشان دادن حمایت از آتش بس در جنگ یمن، برای بهره گیری از دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از ریاض، به منظور تطهیر چهره خود در برابر جهان نیز تلاش می کند.

در همین حال درست در زمانی که بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی از تمدید دو ماهه آتش بس در جنگ یمن حمایت کرده اند، کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیانیه ای خواستار تبدیل آتش بس موقت به آتش بس دائم و توقف جنگ در یمن شده است، جنگی که از حدود هشت سال پیش ادامه داشته است.

کارشناسان تاکید می کنند که ائتلاف متجاوز سعودی تلاش می کند از آتش بس اعلام شده به نفع خود بهره ببرد به گونه ای که هم از ضربات دردناک نیروهای یمنی در امان بماند و هم چهره خود را در برابر جهان تطهیر کند و بگوید که خواستار صلح است هرچند واقعیت این است که سعودی اهدافی پنهانی از این آتش بس دارد.

به گفته کارشناسان، رزمایش دریایی و هوایی مشترک نیروهای سعودی و نیروهای فرانسوی و نیز تمرین مشترک بین نیروهای سعودی و نیروهای مصری و اجرای چند پرواز هجومی و دفاعی مشترک با مشارکت جدیدترین جنگنده های چند ماموریتی، از نشانه های وجود اهداف پنهانی سعودی است.

البته طرف یمنی از این واقعیت به خوبی آگاه است و بر همین اساس سرلشکر محمد ناصر العاطفی وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اینکه ائتلاف متجاوز از طریق آتش بس، تجهیزات و تسلیحات خود را بازآرایی می کند، وعده داد که نقشه های متجاوزان و دنباله های آنها به طور قطع شکست خواهد خورد.

العاطفی افزود توان نیروهای مسلح یمن در زمینه ساخت سلاح بازدارنده استراتژیک هوایی، دریایی و زمینی مثال زدنی است.

در همین حال محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن هم هشدار داد که ائتلاف متجاوز در حال برانگیختن مسائل قبیله ای در زمان آتش بس است.

وی در توئیتی تاکید کرد رئیس و اعضای کمیته های هماهنگی و همه مسئولان و مشایخ و شخصیت های اجتماعی باید آگاهانه به دنبال راه حل های دوستانه برای مسائل مورد اختلاف باشند.

این در حالی است که ائتلاف متجاوز به نقض پی در پی بندهای آتش بس انسانی ادامه می دهد، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در این زمینه گفت لغو پی در پی پروازها از طریق فرودگاه بین المللی صنعاء که در بندهای آتش بس انسانی آمده است، سرپیچی آشکار ائتلاف متجاوز از مقررات آتش بس است.

نکته قابل تامل این است که تجاوز به یمن یکی از جنایات سعودی است که جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در زمان تبلیغات ریاست جمهوری از آن یاد کرد و ضمن مخالفت با آن بر ضرورت پیگرد سعودی و حمایت نکردن از آن در جنایات ضد انسانی و ضد آزادی ها تاکید کرد. با این حال به نظر می رسد همه این اظهارات با اعلام دیدار قریب الوقوع بایدن از سعودی بر باد هوا خواهد رفت.

کارشناسان تاکید می کنند که دیدار بایدن از سعودی تحولی دراماتیک در سیاست وی در برابر این کشور به شمار می رود زیرا وی پیشتر متعهد شده بود که دولت سعودی را به علت کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، منزوی و مطرود خواهد کرد.

بر همین اساس یکی از مسئولان کاخ سفید گفت آمریکا از رفتاری که قبل از ریاست جمهوری بایدن رخ داده بود، چشم پوشی نخواهد کرد هرچند بازگرداندن مسیر روابط با سعودی نیز مهم است.

به گفته کارشناسان، تغییر لحن آمریکا در برابر سعودی، به هدفی باز می گردد که واشنگتن امیدوار است در این دیدار به دست آید و آن اعلام رسمی عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر است زیرا عادی سازی روابط، بهای دیدار جو بایدن با بن سلمان ولی عهد سعودی است.

در واقع سعودی عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را به عنوان برگ برنده برای چانه زنی به منظور بازگرداندن موقعیت خود نزد واشنگتن به کار گرفته است.

بن سلمان در همین حال از نفت به عنوان سلاحی برای فشار به دولت بایدن استفاده می کند تا چهره خود را ترمیم و زمینه بالا رفتن از تخت پادشاهی را فراهم کند به ویژه آنکه بالا رفتن قیمت جهانی انرژی پس از جنگ اوکراین، بن سلمان را در مذاکرات در موضع قوی قرار داده است هرچند این موضع قوی از نظر اقتصادی است اما موضع وی از نظر سیاسی و نظامی به شدت ضعیف است.

با این حال رئیس جمهور آمریکا هم تحت فشار است تا به هدف اصلی دیدار خود از عربستان برسد و آن اعلام رسمی عادی سازی روابط با اسرائیل است.

کارشناسان تاکید می کنند آنچه پیشاپیش برای همگان قطعی است، از بین رفتن اعتبار ادعاهای جو بایدن است که پیش از رسیدن به قدرت وعده داده بود که قاتلان جمال خاشقجی را وادار به پاسخگویی خواهد کرد هرچند این سخنِ بن سلمان را هم تایید خواهد کرد که اگر چیزی داشته باشی که واشنگتن به آن نیازمند است، می توانی هر کاری انجام دهی.

پربیننده ترین خبرها