نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه/ جناح حاکم در آستانه از دست دادن اکثریت مطلق است

نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه/ جناح حاکم در آستانه از دست دادن اکثریت مطلق است
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 07:53

برابر نتایج اولیه دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه که یکشنبه شب ۱۲ ژوئن اعلام شد، فاصلۀ دو ائتلاف بزرگ رقیب بسیار اندک است و احتمال این که حزب حاکم اکثریت مطلق خود را ازدست بدهد، قوت گرفته است.

العالم ـ اروپا

رادیو فرانسه می گوید که در این رقابت، یک طرف ائتلاف نیروهای چپ و سبز که عملاً تحت رهبری ملانشون قرار گرفته و "اتحاد نوین مردمی زیست‌محیطی و اجتماعی" (NUPES) نام دارد. طرف دیگر ائتلاف طرفداران مکرون که "با هم" (Ensemble) نام‌گذاری شده است، قرار دارند.

بر اساس نتایج اولیۀ دور نخست، نزدیک به ۵۳ درصد صاحبان حق رأی از شرکت در این انتخابات صرف نظر کرده‌اند.

بدین ترتیب میزان مشارکت فرانسوی‌ها به احتمال زیاد نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ باز هم کمتر شده است.

دور دوم انتخابات که هفتۀ آینده برگزار خواهد شد، تعیین خواهد کرد که آیا ائتلاف موسوم به "با هم" که بر محور حزب حاکم و طرفداران امانوئل مکرون شکل گرفته، به اکثریت مطلق دست خواهد یافت یا خیر.

روشن است که در پایان دور دوم انتخابات، ائتلاف طرفداران مکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی ۲۸۹ برسد.

نکتۀ دوم که طی پنج سال آینده در سیاست داخلی فرانسه اهمیت خواهد داشت، شمار زیاد کرسی‌هایی است که نصیب ائتلاف چپ خواهد شد. پیشرفت قابل توجه این ائتلاف، بدون تردید حاصل تلاشهای ژان لوک ملانشون است که در ایجاد اتحادی نسبی میان تشکل‌های رنگارنگ چپ و مدافعان محیط زیست موفق بود. بدین ترتیب وی از این پس چهرۀ اصلی مخالفت با سیاست‌های رئیس‌جمهوری محسوب خواهد شد.

در انتخابات ریاست جمهوری که نزدیک به یک ماه و نیم قبل برگزار شد، رقیب اصلی مکرون، مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی "تجمع ملی" (یا اجتماع ملی) بود. اما اینک با انتخابات پارلمانی، این وضعیت تغییر کرده و ملانشون به رقیب اصلی رئیس جمهوری تبدیل شده است.

بر اساس نتایج اولیۀ انتخابات پارلمانی، حزب مارین لوپن در رتبۀ سوم قرار می‌گیرد، هرچند که فاصلۀ آن با دو نیروی اصلی بسیار زیاد است.

در صورتی که در دور دوم انتخابات، ائتلاف "با هم" به اکثریت مطلق دست یابد، دست امانوئل ماکرون برای اجرای برنامه‌هایش باز خواهد بود، در غیر این صورت، جناح حاکم باید منتظر روزهای سخت‌تری باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها