العالم - زلال قرآن
هرنیتی اگر صد درصد برای رضای خدا و خالصاً لوجه الله نباشد، به اخلاص خلل وارد می نماید، به طور مثال:اگر انسان هدف خود را موضوعی خاص، مثلاً کسب علم و معرفت و حکمت و فکر و ذکر و عبادت و عبودیت و رسیدن به مرتبه کشف و شهود و امثالهم قرار دهد، ولی در این راه از وصول به آنها احساس موفقیت و از عدم وصول به اهداف خود احساس شکست نماید، عملاً خود را درزمره متکبرین مذکور در آیه 23 سوره مبارکه حدید:
« لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّـهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ»
ترجمه: (تا هرگز برآنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما میدهد مغرور و دلشاد نگردید، و خدا دوستدار هیچ متکبرخودستایی نیست).
درآورده که خداوند سبحان آنها را دوست ندارد، و ازآنجا که انجام اعمال درچنین حالت هائی برای ارضای نفس صورت گرفته وصِرفاً برای رضای خدا نیست، لذا دارای شائبه (شرک خفی) بوده و خالصاً لوجه الله نخواهد بود.