العالم-زلال قرآن
تربیت دینی موجب می شود تا انسان به این حقیقت انکارناپذیر باورقلبی پیدا کند که، خداوند منّان او را رسالت مدارخلیفة الهی و حامل بارسنگین امانت خویش قرارداده است، و اوموظف است که دراجرای: « صائِنَاً لِنَفسِه، حافِظَاً لِدینِه ، مُخالِفاً لِهوی مُطیعَاً لِامرِمَولی» صیانت کننده ومراقبت کننده ازنفس، حفاظت کننده ازدین و حدود الهی مخالفت کننده با هواهای نفسانی، و مطیع محض الهی باشد. و با مهارنفس امّاره وحفاظت همه جانبه ازشرورآن و رعایت دقیق حدود الهی وعمل به احکام دین او، و تسلیم بودن در مقابل اوامر خداوند و اطاعت محض ازاو، خود را درصراط مستقیم الهی قرارداده و با حرکت درست درآن، راه کمال خویش را به خوبی بپیماید و به فلاح و رستگاری و سعادت حقیقی دنیا و آخرت برسد و درجواررحمت بی انتهای الهی آرام گیرد ان شاءَالله. ودریک کلام : لازمه رسیدن به مرتبه اعلای انسانی، عبور ذهنی واعتقادی وعملی ازمراتب حیوانی ونفسانی (که جزء لاینفک وجود آدمی هستند) می باشد، چرا که توجه صِرف به مراتب مادی وجود خود ومتوقف ماندن درآنها وعدم توجه به عالم ماوراء و خداوند سبحان، مانع بسیار بزرگی بر سر راه ارتقاء شاکله شخصیتی آدمی به عالم عِلوی انسانی ایجاد می کند و او را از وصول به آن باز می دارد.
پس تا انسان از این مراتب عبورنکند وبمرتبه عقل کامل که حد اعلای عالم انسانیت است ارتقا نیابد وباعالم ماوراء هم اُفق نگردد، امکان درک حقایق اسماء وصفات الهی را پیدا نخواهد کرد وبه دل بریدن ازغیرخدا توفیق نخواهد یافت وطبیعتاً به کمالات لایق خویش هم نخواهدرسید.