اصرار دولت جانسون بر اجرای طرح انتقال پناهجویان به روآندا پس از صدور حکم دادگاه حقوق بشر اروپا

اصرار دولت جانسون بر اجرای طرح انتقال پناهجویان به روآندا پس از صدور حکم دادگاه حقوق بشر اروپا
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 15:37

کش‌مکش قانونی میان دولت انگلستان و طیف گسترده‌ای از مخالفان انتقال پناهجویان به روآندا وارد مرحله جدیدی شده است.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، پس از لغو نخستین پرواز اخراج پناهجویان از انگلستان به روآندا، دولت بوریس جانسون روز چهارشنبه تاکید کرد که برنامه اخراج را همچنان در دستور کار خود قرار خواهد داد.
شمار پناهجویانی که قرار بود شامگاه سه‌شنبه با هواپیما از انگلستان به کیگالی، پایتخت روآندا، منتقل شوند، به هفت نفر کاهش یافته بود ولی حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در آخرین لحظات، مانع از برخاستن هواپیما و اخراج این هفت نفر شد.
این حکم در میانه اصرار وزیران دولت انگلستان، یک «شرمساری» برای کابینه بوریس جانسون است.
پریتی پاتل، وزیر کشور انگلستان، بامداد چهارشنبه گفت که حکم یادشده صرفا یک چالش قانونی و «ادعاهای لحظه آخری» است که هر چند موجب «سرخوردگی» است، اما سیاست دولت برای انتقال پناهجویان به روآندا «قاطعانه اجرا می‌شود».
پاتل افزود تیم حقوقی وزارت کشور در حال بررسی شرایط فعلی در پی حکم دادگاه است، اما همزمان برای پرواز بعدی که با آن چند نفر از پناهجویان اخراج خواهند شد، آماده می‌شود.
لیز تراس، وزیر خارجه انگلستان، روز سه‌شنبه تاکید داشت که پرواز هواپیمای حامل نخستین گروه پناهجویان رانده شده به هر شکل اجرا خواهد شد.
یولانده ماکولو، سخنگوی دولت روآندا، نیز چهارشنبه گفت: «این تحولات ما را از مسیر خود منحرف نمی‌کند و این کشور آماده پذیرایی از مهاجران است و به آن‌ها امنیت و فرصت در این کشور اعطا خواهد کرد.»
دولت‌ انگلستان سیاست خود را «یک برنامه راهبردی» توصیف کرده تا «قاچاقچیان ترسناکی که با امید و رویاهای انسان‌ها تجارت می‌کنند» در انتقال پناهجویان به انگلستان ناکام بمانند.
دادگاه حقوق بشر اروپا که در استراسبورگ در فرانسه مستقر است، حکم سه‌شنبه شب خود را بنا به درخواست یکی از پناهجویان کرد عراقی صادر کرد. دادگاه حکم داد که تضمینی برای آینده قانونی او در روآندا وجود ندارد.
دادگاه با این پناهجو موافقت کرد که رفتار با او ممکن است مصداق شکنجه باشد و افزون بر آن، درخواست پناهندگی‌اش در انگلستان تکمیل نشده بود. او تنها چند هفته پیش خود را از کانال مانش به این سوی آب رسانده بود، زیرا خواهرش شهروند انگلستان است.
حکم دادگاه استراسبورگ تاکید دارد که اخراج این مرد باید تا تصمیم نهایی دادگاه‌های انگلستان به تعویق بیفتد.
پس از صدور حکم، این پناهجوی مرد عراقی از هواپیمایی که هر لحظه منتظر برخاستن از فرودگاه نظامی بود، بیرون آورده شد. دقایقی بعد نیز با استناد به همان حکم، شش مرد دیگر، شامل سه شهروند ایرانی، از هواپیما بیرون آورده شدند.
نهادهای حقوق بشری جهانی، ولیعهد انگلستان و کلیسای این کشور در روزهای گذشته تصمیم دولت جانسون را شدیدا محکوم کرده‌اند. اسقف اعظم کلیسای کانتربری و دو اسقف دیگر کلیسا تاکید کرده‌اند که این برنامه مایه یک شرم بزرگ است.

پربیننده ترین خبرها