عربستان سعودی در آستانه عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی

عربستان سعودی در آستانه عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 17:43

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی اظهار کرد که به یک نشست بزرگ منطقه ای به میزبانی عربستان سعودی خواهد رفت؛ نشستی که موضوع آن به امنیت ملی «رژیم صهیونیستی» مربوط می شود.

العالم - آمریکا

در پاسخ به این سوال که " آیا این سفر به نفت و انرژی مربوط است؟ با توجه به اینکه عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در منطقه است."، بایدن بیان کرد که این سفر به موضوعی مهمتر از سوخت و انرژی مربوط می شود.

حال این سوال به ذهن خطور می کند که " چه موضوعی برای آمریکا مهمتر از انرژی است؟» پرواضح است که آمریکا همواره به دنبال این ماده حیاتی است تا جایی که تاکنون نتوانسته است از دزدیدن نفت کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه چشم پوشی کند. به عنوان مثال در حال حاضر آمریکا از شمال شرق سوریه، نفت می دزدد. به ویژه از منطقه "الحسکه"، صدها تانکر مملو از نفت خام به سرقت می رود و توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی با همکاری شبه نظامیان تروریست "قسد" از چاه های سوریه قاچاق می شود.

بایدن می گوید (اگر صحبت از عادی سازی روابط و حفظ امنیت "رژیم صهیونیستی" باشد، بحران انرژی ثانویه می شود)، ما مشتاقیم احتمال ادامه برخی جنگ های بی معنی بین "رژیم صهیونیستی " و کشورهای عربی را کاهش دهیم و من روی این موضوع تمرکز می کنم.

گذشته از رژیم صهیونیستی که تمام مشروعیت وجودی خود را در منطقه از دست داده است، رئیس جمهور آمریکا قرار است به عربستان سعودی نیز سفر کند تا آن را به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بکشاند. بایدن با رهبران " رژیم صهیونیستی " و تعدادی از رهبران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، دیدار خواهد کرد.

کاخ سفید همچنین سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای فاش کرد که بایدن سفر خود را در منطقه با بازدید از « رژیم صهیونیستی » و سرزمین‌های فلسطین آغاز می‌کند و سپس به عربستان سعودی می‌رود و در نشستی در جده با حضور رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین مصر، اردن و عراق ملاقات خواهد کرد.

بنابراین، بایدن به اجلاس منطقه‌ای عربستان سعودی می‌رود که هدف اول و آخر آن، حفظ امنیت « رژیم صهیونیستی » است؛ وب سایت آمریکایی "اکسیوس" به نقل از بایدن خاطرنشان کرده، حفظ امنیت « رژیم صهیونیستی » از طریق یک توافق دفاعی است که با کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی، امارات و مصر صورت می گیرد.

تحلیلگران بر این باورند که عادی سازی قریب الوقوع روابط بین عربستان سعودی و " رژیم صهیونیستی " بی هزینه نیست. نمونه عینی هزینه دار بودن سازش به تازگی در میان کشورهای مصر و عربستان نمود پیدا کرده است. پارلمان مصر 24 خرداد ماه با توافقنامه عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر و عربستان موافقت کرد؛ با تصویب این توافقنامه دو جزیره مورد مناقشه "صنافیر و تیران" به عربستان سعودی تعلق گرفت. این واگذاری در حالی صورت می گیرد که مصر ارتباطات نزدیکی را با عربستان برقرار کرده است و به قول خودشان، این قضیه بدین جهت است که می خواهند نسبت به خطری خیالی به نام (تهدید ایران) بی تفاوت نباشند.

وب سایت آمریکایی اکسیوس اخیرا گزارش داد که دولت بایدن در حال میانجیگری «بی سر و صدا» بین عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و مصر در خصوص تکمیل انتقال حاکمیت مصر بر جزایر استراتژیک تیران و صنافیر است. حاکمیت این دو جزیره در دریای سرخ به حاکمیت عربستان واگذار خواهد شد. این احتمالاً اولین گام در مسیر عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است.

دیوید بولوک، محقق آمریکایی در مؤسسه مطالعات واشنگتن به این موضوع اشاره کرد که ریاض طی دو سال گذشته به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز بر فراز قلمرو خود را داده است و در چارچوب «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» در منطقه با « رژیم صهیونیستی» همکاری کرده است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، آنچه در گزارش اکسیوس آمده را رد نکرد، اما گفت که باید گام های بیشتری برای یافتن راه حلی برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین برداشته شود.

بایدن بسیار علاقمند است آنچه که او، آن را «فرصت‌های صلح» در منطقه می‌خواند، هرچه زودتر محقق شود. ناظران به خوبی می‌دانند که «فرصت‌های صلح»، اول و آخر به معنای حفظ جایگاه رژیم صهیونیستی است. این موضوع برای آمریکا این قدر حائز اهمیت است که علیرغم مشغله های ایالات متحده در بحران اوکراین، هر لحظه بر آن تاکید شود.

همچنین سفر بایدن نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده "امنیت" رژیم صهیونیستی برای غرب است که به نمایندگی از حاکم فعلی آن (بریتانیا، فرانسه و آمریکا)، نقش پلیس را در منطقه بازی می‌کند.

پربیننده ترین خبرها