ارتش اتیوپی 8 اسیر سودانی را اعدام کرد/ هشدار تهدیدآمیز خارطوم

ارتش اتیوپی 8 اسیر سودانی را اعدام کرد/ هشدار تهدیدآمیز خارطوم
دوشنبه 6 تير 1401 - 11:27

سودان با اعلام اینکه ارتش اتیوپی 8 اسیر سودانی از جمله یک غیر نظامی را اعدام کرده است، تهدید کرد که به این اقدام بزدلانه پاسخی مناسب خواهد داد.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم به نقل از العربی الجدید، سخنگوی ارتش سودان در بیانیه‌ خود تصریح کرد: ارتش اتیوپی اجساد 8 شهروند سودانی اعدام شده را تحویل داده است، این اقدام در تضاد با همه قوانین و اصول جنگی و حقوق بشر است.

ارتش سودان در این بیانیه خطاب به مردم این کشور تاکید کرد "این اقدام وحشیانه بدون پاسخ نخواهد ماند و ما به شکل مناسب به این رفتار بزدلانه پاسخ خواهیم داد".

شبکه‌های اجتماعی در سودان طی ساعات گذشته تصاویر این افراد با لباس نظامی را منتشر کرده‌اند که به احتمال زیاد هفته گذشته به اسارت نیروهای اتیوپیایی درآمده بودند.

برخی منابع اعلام کردند ماجرای اسارت این هشت تن در تاریخ 22 ژوئن جاری اتفاق افتاد به این شکل که گروهی از نیروهای شناسایی ارتش سودان در منطقه الفشقه در کمین نیروهای اتیوپیایی گرفتار شدند، با آغاز فصل کشت در اراضی حاصلخیز منطقه مورد مناقشه الفشقه، این اتفاقات تکرار می‌شوند.

از نوامبر سال 2020 میلادی در پی اقدام ارتش سودان در آزادسازی منطقه "الفشقه" که از سال 1995 میلادی تحت کنترل اتیوپی درآمده بود، تنش در مرزهای دو کشور حکمفرماست.

این منطقه حاصلخیز کشاورزی در مرز سودان و اتیوپی تاکنون شاهد چندین درگیری میان نیروهای این کشورها بوده که این اختلاف‌ها به افزایش تنش‌ها میان خارطوم و آدیس آبابا بر سر ساخت یک سد عظیم برق‌آبی در اتیوپی در شاخه اصلی رودخانه نیل منجر شده است. از آنجایی که تامین آب شیرین برای دو کشور به جریان رودخانه نیل وابسته است، سودان خواهان پایبندی اتیوپی به قوانین بهره‌برداری از مخزن این سد برای حفاظت از منابع آبی است.

این مساله از موارد مهم در چارچوب تنش‌های میان اتیوپی و سودان بر سر اراضی مرزی است؛ چندی پیش، سودان هشدار داد که برنامه اتیوپی برای شروع مرحله سوم آب‌گیری سد النهضه تهدید مستقیم امنیت ملی این کشور است؛ آدیس آبابا اخیرا اعلام کرده آبگیری سد النهضه را بدون اینکه منتظر توافق با خارطوم و قاهره در مورد این موضوع بحث‌برانگیز باشد، ادامه می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها