چین: آمریکا باعث فاجعه انسانی در افغانستان است

چین: آمریکا باعث فاجعه انسانی در افغانستان است
جمعه 10 تير 1401 - 13:28

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اشاره به کمک های انسان دوستانه کشورش به مردم زلزله زده افغانستان، اوضاع کلی این کشور جنگ زده را فاجعه بار دانست و اعلام کرد که آمریکا باعث شروع فجایع انسانی جاری در افغانستان است.

العالم - آسیا

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن سال‌ها مسئول تشدید جنگ و درگیری، فقر، گرسنگی و رنج مردم در افغانستان است.

لیجیان افزود: در طول ۲۰ سال حمله آمریکا به افغانستان، بیش از ۳۰ هزار شهروند این کشور کشته و ۱۱ میلیون افغانستانی آواره شدند و در این مدت واشنگتن همچنین در تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان مشارکت داشته و با چشم پوشی از این مساله از آن حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: به این ترتیب، کشت خشخاش و تولید تریاک بسیار فراتر از سطح قبل از حمله آمریکاست که منجر به تکثیر مواد مخدر در کشور شده و زندگی و سلامت مردم افغانستان را به طور جدی تهدید می کند.

طبق اعلام این دیپلمات ارشد چینی، ایالات متحده بدون درخواست مردم افغانستان، با وقاحت ۷ میلیارد دلار پول آنها را مسدود و اوضاع را برای آنها بدتر کرده است.

وی همچنین درباره کمک‌های پکن به مردم زلزله زده افغانستان گفت که چین پس از زمین لرزه، با بهترین ظرفیت و با سرعت بالا اقدام به کمک کرد.

لیجیان افزود: ما بلافاصله کمک های بشردوستانه اضطراری به ارزش ۵۰ میلیون یوان (۷.۵ میلیون دلار) به مناطق زلزله زده در افغانستان ارائه کرده ایم. چین از جمله اولین کشورهایی است که بزرگترین و ملموس ترین کمک ها را به افغانستان ارائه کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها