افزایش اعتراضات مردمی در لیبی؛ سفر مقامات ترکیه به طرابلس پس از عیدقربان

افزایش اعتراضات مردمی در لیبی؛ سفر مقامات ترکیه به طرابلس پس از عیدقربان
يکشنبه 12 تير 1401 - 17:16

اعتراضات مردم لیبی در سایه اعلام وضعیت فوق‌العاده و انحلال پارلمان در این کشور رو به افزایش است، بحران سیاسی در لیبی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و با این وجود آمریکا، آشکارا در امور داخلی طرابلس دخالت می کند.

العالم_لیبی

تظاهرات مردمی که از روز جمعه در مناطق مختلف لیبی آغاز شده بود، دیشب نیز تکرار شد؛ شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی از گروهی از جوانان منتشر کردند که در مقابل مقر شورای ریاست جمهوری در طرابلس مستقر و با حمل بنرهایی، خواستار انحلال تمام نهادهای سیاسی فعلی شدند.

تظاهرکنندگان از شورای ریاست جمهوری خواستند که وضعیت فوق‌العاده اعلام کند، دولت و پارلمان را منحل کند، امور را تحت کنترل خود درآورد و کشور را با شورای عالی قضایی به سوی انتخابات هدایت کند.

این درخواست مردم لیبی از سوی «ریچارد نورلند» سفیر آمریکا در لیبی رد شد، پاسخ آمریکا به این درخواست در تماس تلفنی با «محمد المنفی» رئیس شورای ریاست جمهوری اینگونه بیان شد: یک نهاد سیاسی واحد که از مشروعیت در سراسر کشور برخوردار باشد، وجود ندارد و هر گونه تلاش برای دسترسی به راه حل، یکجانبه گرایی است و منجر به خشونت خواهد شد. تنها راه، گفتگو و سازش بین اعضای دو دولت و پارلمان است.

ایالات متحده از طریق سفیرش، نگرانی عمیق خود را در مورد بن‌بست سیاسی، اقتصادی و مالی در لیبی که منجر به بروز صحنه‌هایی از ناآرامی در خیابان ها شده، ابراز کرده است.

سفیر آمریکا از درخواست شورای ریاست جمهوری برای چنین حل و فصلی استقبال کرد.

وی از تمام رهبران سیاسی در سرتاسر لیبی از هر طیف و حامیان خارجی آنها خواست که از فرصت استفاده کنند تا اعتماد شهروندان به آینده این کشور را بازگردانند.

این در حالی است که گروه های جوانان شنبه شب در نقاط مختلف طرابلس تظاهرات کردند و با آتش زدن لاستیک‌ها و به روش‌های مختلف، مخالفت خود را با ادامه فعالیت نهادهای سیاسی فعلی اعلام کردند.

تظاهرکنندگان همچنین بااشاره به قطعی مدوام برق در این کشور خواستار رفع این اختلال شدند.

تظاهرات مشابهی در زلیتن، مصوراته، جودیم و وارشافانه برگزار شد.

علاوه بر این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، توضیح داد که این سازمان با نگرانی، تظاهرات‌ در چندین شهر لیبی را دنبال می‌کند و از همه طرف‌ها در لیبی می‌خواهد از هرگونه اقدامی که ممکن است ثبات را تضعیف کند، خودداری کنند.

در عین حال، دبیرکل سازمان ملل متحد با تایید حمایت این نهاد از حق اعتراض مسالمت آمیز در لیبی، از تظاهرکنندگان خواست تا از خشونت اجتناب کنند و نیروهای امنیتی لیبی نهایت خویشتنداری را از خود نشان دهند.

گفتنی است، تظاهرات در شهر طبرق به خشونت کشیده شد و معترضین به مقر پارلمان در این شهر یورش بردند و آن را به آتش کشیدند.

عقیله صالح، رئیس مجلس، روز شنبه از دولت به رهبری فتحی باشاغا خواست پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مشکل نقدینگی را هنوز حل نکرده و حقوق ها پرداخت نشده است، گفت: من از این که مردم لیبی، سختی ها را تحمل کردند، قدردانی می‌کنم.

رئیس مجلس افزود: لیبیایی‌ها از ارائه ضعیف خدمات از جمله برق رنج می برند و حق دارند که تظاهرات کنند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در تظاهرات، بدون مطالبه خاصی به سمت مقر مجلس حرکت کردند و از نیروهای نظامی و امنیتی برای عدم توسل به زور علیه تظاهرات کنندگان تشکر کرد.

صالح با بیان اینکه آتش زدن مجلس ممکن است اقدامی از پیش برنامه ریزی شده برای براندازی قوه مقننه باشد، خاطرنشان کرد: مطالبات تظاهرکنندگان مربوط به مجلس نمایندگان و مرتبط با قوه مجریه است.

رئیس مجلس لیبی توضیح داد که دولت عبدالحمید الدبیبه که می خواهد با آشتی ملی و برگزاری انتخابات، کار خود را آغاز کند، در انجام این وظیفه خود، شکست خورده است.

وی تاکید کرد: حامیان رژیم سابق، به مقر مجلس هجوم بردند و ما آنها را مسئول می دانیم، با کسانی که مقر مجلس را به آتش کشیدند، برابر قانون برخورد می کنیم و به هیچکس رحم نمی کنیم، برای روشن شدن موضوع با جوانان منطقه شرق (امروز یکشنبه) دیدار خواهم کرد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه اختلاف در اجرای قانون اساسی، مربوط به کاندیداتوری افراد دو تابعیتی و نیز نظامی است، افزود: ما مانع شرکت هیچ لیبیایی در انتخابات نخواهیم شد. من توافق خود را با خالد المشری رئیس شورای عالی دولت لیبی تغییر نداده ام.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 20 نفر دو تابعیتی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند. وی اظهار داشت: هیچکس مستثنی نیست و ما باید به همه اجازه دهیم نامزد شوند و این لیبیایی ها هستند که تصمیم خواهند گرفت به چه کسی رای دهند.

عقیله از سفر آتی مقامات ترکیه به لیبی پس از عید قربان برای دیدار با پاشاغا خبر داد و خاطرنشان کرد: ترکیه در حال ارسال پیام‌های حامل احترام به گزینه واگذاری پارلمان به دولت پاشاغا است.

رئیس مجلس لیبی در پایان گفت: ارزیابی شخصی من این است که ترکیه دیگر از دولت دبیبه حمایت نمی کند.

پربیننده ترین خبرها