خودداری سودانی‌ها از عقب‌نشینی پس از پشت سر گذاشتن خونین‌ترین روز سال

خودداری سودانی‌ها از عقب‌نشینی پس از پشت سر گذاشتن خونین‌ترین روز سال
يکشنبه 12 تير 1401 - 22:46

تظاهرکنندگان سودانی برای چهارمین روز متوالی در خیابان‌های خارطوم، پایتخت و حومه به تظاهرات خود ادامه دادند به گونه ای که صدها نفر روز یکشنبه خواهان به قدرت رسیدن غیرنظامیان و پایان کودتای نظامی شدند که سال گذشته توسط ارتش صورت گرفت.

العالم درگوشی

پایتخت سودان روز پنجشنبه با کشته شدن 9 تظاهرکننده که خواهان بازگشت غیرنظامیان به قدرت بودند، خونین ترین روز از ابتدای سال را پشت سر گذاشت. این در حالی است که بیش از 8 ماه از کودتای نظامی و وارد کردن کشور به چرخه خشونت و بحران اقتصادی می گذرد.

کودتا با هدایت سپهبد عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش، در25 اکتبر 2021 به تقسیم قدرت میان غیرنظامیان و نظامیانی که پس از سرنگونی حکومت عمرالبشیر، رئیس جمهور پیشین، در سال 2019 بر سر کار آمده بودند، تحت فشار به یک انقلاب مردمی پایان داد.

طبق بیانیه کمیته مرکزی پزشکان سودانی مخالف کودتا، از زمان کودتا، 114 معترض کشته شده‌اند که یکی از آنها روز شنبه پس از اصابت کپسول گاز اشک‌آور به سر در راهپیمایی‌های 16 ژوئن جان باخت. همین منبع هم چنین از زخمی شدن صدها نفر توسط نیروهای امنیتی خبر داد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز پنجشنبه سرکوب معترضان را محکوم و خواستار تحقیقات مستقل شد.

محافل بین المللی نیز در واکنش به کودتای نظامی، کمک های مالی خود را که 40 درصد از بودجه سودان را تشکیل می دهد، به حالت تعلیق درآورد.

این تحریم ها ارتش را منصرف نکرد، بلکه با سقوط پول ملی سودان و افزایش تورم به بیش از 200 درصد، بحران اقتصادی کشور را تشدید شد.

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در این ماه هشدار داد که یک سوم جمعیت سودان به شدت با کمبود مواد غذایی روبروست.

در این میان، نیروهای سیاسی خواستار تشکیل یک جبهه متحد و ادامه تظاهرات و آمادگی برای یک نافرمانی مدنی همه جانبه شدند.

نیروهای سیاسی مدنی سودان نیز خواستار مشارکت همه اقشار مردم شده و بر حمایت کامل از همه اشکال مقاومت مدنی و دیگر ابزارهای مسالمت آمیز برای دستیابی به خواسته های سودانی ها تاکید کردند

به نظر می‌رسد دراوج اصرار دو طرف به مواضع خود و عدم عقب نشینی، با توجه به فشارهای بین المللی و مشکلات اقتصادی شدید و پافشاری مردم سودان بر خواسته های خود مبنی بر کناره گیری ارتش از قدرت علیرغم سرکوب شدید تظاهرکنندگان، روزهای آینده آبستن درگیری و خونریزی است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها