ایران هرگز تحت فشار سفر منطقه‌ای بایدن، تسلیم نمی‌شود

ایران هرگز تحت فشار سفر منطقه‌ای بایدن، تسلیم نمی‌شود
دوشنبه 13 تير 1401 - 13:36

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت "مذاکرات دوحه در چارچوبی که از قبل تعیین شده بود، شکل گرفت".

العالم- کشکول

در حالی‌که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات، در پیامی توئیتری نوشت: "دو روز مذاکرات فشرده و غیرمستقیم در دوحه پیرامون توافق هسته‌ای. متأسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود، محقق نشده است. "

باقری افزود "زمان و مکان مذاکرات بعدی بین ما و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال نهایی‌سازی است". در همین حال مورا تأکید کرد "ما با عزم بیشتر به تلاش برای احیای یک توافق کلیدی ادامه خواهیم داد".

در این میان "محمد مرندی" مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در اظهاراتی درخصوص مذاکرات دوحه تأکید کرد: "انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد. ما اظهارات رسانه‌ای مقامات آمریکا را جدی نمی‌گیریم".

آنچه ما را بر آن داشت تا این مواضع را بازگو کنیم گزارش‌های رسانه‌های جهانی است که مدعی شده‌اند اروپایی‌ها بر این باور بودند که مذاکرات دوحه ممکن است در سایه سفر برنامه‌‌ریزی شده "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه و اهداف ذکر شده درباره این سفر- از جمله تاسیس "ناتوی عربی- اسرائیلی" برای رویارویی با ایران و ادغام سامانه‌های دفاع هوایی سعودی، امارات، بحرین و اسرائیل- شاهد برخی امتیازدهی از سوی ایران باشد، و آنها( اروپایی‌ها) آمریکایی‌ها را متقاعد کرده‌اند در آن مشارکت کنند و فرصت را از دست ندهند و سرعت در تعیین زمان و مکان دیدار پس از سفر بورل به تهران، گواهی بر این مدعاست.

ما به نوبه خود این گزارش‌های مطبوعاتی را نه تایید و نه تکذیب می‌کنیم ولی تنها چیزی که بدون تردید می‌توان آن را تایید کرد این است که ایران تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز خود دست برنمی‌دارد و تحت تاثیر هیچ رویداد منطقه‌ای و یا بین‌المللی قرار نگرفته و نخواهد شد، و جمهوری اسلامی با برخورداری از قدرت، تعقل و تدبیر، می‌تواند از حق مشروع خود دفاع کند و هرگز از آن کوتاه نیاید.

قبل و بعد از مذاکرات دوحه، شاهد اظهارات تهدیدآمیز زیادی بوده‌ایم چه از سوی آمریکایی‌ها و چه از سوی اروپایی‌ها، که همگی تأکید می‌کردند مذاکرات دوحه آخرین فرصت باقی‌مانده برای احیای توافق هسته‌ای مقابل ایران و تنها فرصت برای نجات توافق هسته‌ای است. برخی نیز می‌گفتند آمریکا بایستی گزینه‌های دیگری را بررسی کند، ولی مذاکره‌کننده ایرانی بدون هیچ اعتنایی به این هیاهوهای رسانه‌ای و تهدیدهای غربی، تأکید کرد هیچ‌گونه امتیازدهی نه در دوحه، نه در وین و نه در هر مکان دیگر در مقابل قدرت‌های بزرگ نیست، و گزینه‌های دیگری که هر از گاهی رونمایی می‌شود محکوم به شکست است و تجارب ۴ دهه اخیر آن را به وضوح نشان داده است. لذا اروپا و آمریکا بایستی از فرصتی که ایران بار دیگر در اختیار آنها قرار داده و پای میز مذاکره آمده است، بدون تاثیرپذیری از سفر بایدن به منطقه و تهدیدهای اسرائیل و ائتلاف‌های نظامی، استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها