بحث و جدل در تونس درخصوص قانون اساسی جدید

بحث و جدل در تونس درخصوص قانون اساسی جدید
سه شنبه 14 تير 1401 - 17:20

کارشناسان و ناظران تاکید کردند که قانون اساسی جدید تونس که قرار است به همه پرسی گذاشته شود، بیانگر افکار و ایده های قیس سعید درخصوص نظام سیاسی و مؤسسات دولتی است.

العالم ـ تونس

پژوهشگران مسائل تونس اظهار داشتند که سند 30 ژوئن 2022 تصورات و دیدگاه قیس سعید رییس جمهور کشور درخصوص نظام سیاسی است، سعید تاکید می کند که تصورات و دیدگاه های خود در واقع همان خواسته ها و مطالبات مردمی است و خود را مسئول برآورده کردن خواسته های مردم می داند.

پژوهشگران می گویند که این سند با انتقادات بسیاری روبروست از جمله آنکه این سند در واقع قانون اساسی رییس جمهور است که اختیارات گسترده ای به رییس جمهور می بخشد در صورتی که اختیارات پارلمان را محدود می سازد.

پژوهشگران مسائل تونس، این ادعای منتقدان که قانون اساسی جدید مبتنی بر سهمیه بندی سیاسی است، رد کرده و تاکید می کنند که بر خلاف قانون 2014 که دارای برخی نکات و جزییات بسیار و مبتنی بر سهمیه بندی سیاسی برای حفظ توازن قواست؛ قانون اساسی جدید اینگونه نیست.

آنها تصریح کردند که سند 30 ژوئن در واقع بیشتر مبتنی بر نظام ریاست جمهوری تا نظام پارلمانی است.

برخی دیگر از کارشناسان در تایید پیش نویس قانون اساسی مطرح شده از سوی سعید گفتند: نظام حاکم بر تونس در طول 10 سال گذشته پارلمانی بوده است که شکست خود را در تمام سطوح به اثبات رساند.

کارشناسان مسائل سیاسی می گویند: در حالی که سران مخالف در یک مراسم شام در سالروز استقلال امریکا در سفارت آمریکایی حضور داشتند، قیس سعید عازم الجزایر شد تا سالروز استقلال این کشور را جشن بگیرد.

آنها تصریح کردند که مخالفان قیس سعید به سفارتخانه های آمریکایی و فرانسوی و آلمانی تکیه می کنند و آنها هیچگاه به نتیجه نرسیدند؛ زیرا جوانان مقاوم تونسی ده سال است که برای استقلال و حاکمیت تونس تلاش می کنند.

سیاستمداران مخالف قانون اساسی جدید اما می گویند که تونس از یک بحران واقعی رنج می کشد و تنها راه حل آن گفتگو است و هرچه غیر از آن بیهوده و بی ثمر خواهد بود.

تونس آماده می شود تا در 25 جولای 2022 (سوم مرداد 1401) قانون اساسی جدید خود را که اخیرا در این کشور تدوین شده، به همه پرسی بگذارد. این قانون روز پنج شنبه در جراید رسمی تونس منتشر شد و از زمان انتشار آن دودستگی هایی بر سر آن بین محافل مختلف این کشور ایجاد شده است.

پربیننده ترین خبرها