پیامی به مکرون؛ منتظر بازگشت فرانسه به منطق هستیم

پیامی به مکرون؛ منتظر بازگشت فرانسه به منطق هستیم
چهارشنبه 15 تير 1401 - 20:22

به رغم پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای، جهان به ویژه اروپایی ها از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر خروج بدون توجیه و منطقی از این توافق شگفت زده شدند.

العالم – کشکول

این شگفتی وقتی بیشتر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از ترامپ تشکر کرد که به نصیحتش برای خروج از توافق گوش فرا داد.

پس از خروج ترامپ از این توافق به تحریک صهیونیسم جهانی، جهان این بار از سیاست غیرمنطقی اتحادیه اروپا به ویژه انگلستان، فرانسه و آلمان در زمینه همراهی با ترامپ علیه ایران و اعمال تحریم‌های یکجانبه‌ غیرقانونی شگفت زده شد با اینکه می دانست ایران به توافق هسته‌ ای متعهد است.

تا جایی که امروز امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در دیدار با یائیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی، گفت که پاریس همراه با شرکای خود به تلاش برای بازگرداندن تهران به منطق ادامه خواهد داد.

سخن مکرون بیشتر به یک لطیفه شبیه است، آیا منطقی است که آمریکا به عنوان به اصطلاح رهبر جهان آزاد گوش به فرمان شخصی مانند نتانیاهو باشد.

باید از این کشورها پرسید آیا ماندن ایران در توافق هسته‌ای با وجود خروج آمریکا از آن غیرمنطقی بود؟ آیا اینکه ایران پس از خروج ترامپ از این توافق یک مهلت یک ساله به شما داد تا به تعهدات خود در این توافق عمل کنید، غیرمنطقی بود؟ آیا تسلیم شدن تحقیرآمیز شما در برابر آمریکا و عجله برای خارج کردن شرکت هایتان از ایران، منطقی بود؟ لذا اگر کسی باید به منطق بازگردد، فرانسه، آلمان، انگلستان و قبل از آنها آمریکا هستند..

در این میان سخن لاپید بسیار غیرمنطقی تر از سخن مکرون است که به رئیس جمهور فرانسه گفت: ایران توافق هسته ای را نقض می کند و جهان باید به تخلفات آن پاسخ دهد، بحران هسته ای ایران منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد و صلح جهانی را تهدید می کند.

گویا فراموش كرده که این موضع اسرائيلی در قبال توافق هسته‌ای است که همه جهان را متحير كرده است، چرا كه رژیم از همان ابتدا آن را بدترين توافق نامید آنهم به این بهانه كه ايران از آن به عنوان پوششی برای توليد بمب اتمی استفاده می کند.

رژیم صهیونیستی تمام بازوهای صهیونیسم جهانی را به حرکت درآورد تا این توافق را به شکست بکشاند و نهایتا توانست آمریکا را از آن خارج کند در حالی که ایران را متهم می کند که توافق را نقض می کند و دنیا را تحت فشار قرار داده تا ایران را مجبور به پایبندی به آن کنند.

اما اینکه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، منطقه را به طرف مسابقه تسلیحاتی سوق می دهد و تهدیدی برای صلح جهانی است سخنی است که حتی لاپید که رژیمش دارای بیش از 300 بمب هسته ای است، 70 سال است که به همسایگانش حمله می کند و فجیع ترین جنایات را علیه مردم فلسطین و مردم منطقه انجام می دهد، به آن اعتقادی ندارد و حتی مکرون هم که به حرف او گوش می دهد، آن را باور نمی کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها