کاخ سفید: ولیعهد سعودی در دیدار بایدن و پادشاه عربستان حضور خواهد داشت

کاخ سفید: ولیعهد سعودی در دیدار بایدن و پادشاه عربستان حضور خواهد داشت
پنج‌شنبه 16 تير 1401 - 23:15

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان حضور خواهد داشت.

العالم - آمریکا

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی گفت، دیدارهای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با شورای همکاری خلیج فارس در سفر وی به خاورمیانه شامل گفتگوهای دوجانبه با پادشاه عربستان و همچنین ولیعهد این کشور خواهد بود.

تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی نوشت: به گفته چهار منبع مطلع آمریکایی، برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، امروز به عربستان سعودی سفر کرده است تا مقدمات سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به عربستان در۱۵ ژوئیه را نهایی کند.

این تارنمای آمریکایی ادامه داد: سفر بایدن که روابط دولت وی با این کشور پادشاهی حوزه خلیج فارس را بازسازی خواهد کرد، از نظر دیپلماتیک و سیاسی حساس تلقی می شود. انتظار می‌رود که بایدن در عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کند.

روابط آمریکا و عربستان به چند دلیل از جمله سوابق حقوق بشری ریاض، قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست و همچنین اظهارات پیشین بایدن که گفته بود عربستان را طرد خواهد کرد، دچار تنش شده است.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا می گویند ولیعهد عربستان سعودی مسوول قتل خاشقچی است اما عربستان این اتهامات را رد می کند.

بایدن پس از سفر به سرزمین های اشغالی و کرانه باختری وارد عربستان سعودی خواهد شد. او با پرواز مستقیم از تل آویو به جده خواهد رفت.

بخشی از سفر بایدن به عربستان سعودی روی نشست سران عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، قطر، عمان، مصر، اردن و عراق متمرکز خواهد شد.

بخش دوم در ارتباط با روابط دوجانبه خواهد بود و بر ترمیم روابط، نیاز واشنگتن به افزایش تولید نفت از سوی عربستان و مراحل عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل تمرکز خواهد کرد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و سپس عربستان سفر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها