سردرگمی مصر در پرونده‌های لیبی و سودان

سردرگمی مصر در پرونده‌های لیبی و سودان
دوشنبه 20 تير 1401 - 16:58

منابع رسمی دیپلماتیک در مصر از سردرگمی محافل سیاسی و امنیتیِ مسؤول پرونده‌های سودان و لیبی خبر دادند.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، یک منبع دیپلماتیک در مصر به "العربی الجديد" اعلام کرد بحران اخیر نادرستی ارزیابی‌های مصر درباره تعامل با دو پرونده سودان و لیبی را آشکار کرد.

به گفته این منبع، "شرط‌بندی‌های اخیر مصر بسیار اشتباه بود و طرف‌هایی مصر روی آنها طی سال‌های اخیر حساب باز و سرمایه‌گذاری کرده، در حد انتظارات نیستند".

محافل سیاسی و دیپلماتیک در مصر معتقدند، اعتراضات اخیر در لیبی تا حد زیادی نشانه‌ای از نارضایتی لیبیایی‌هاست. "سامح شکری" وزیر خارجه مصر با اشاره به مشروعیت مجلس نمایندگان و شورای ریاستی در لیبی، بر ضرورت احترام به این مشروعیت و عبور از اختلافات و گام نهادن در مسیر انتخابات تأکید کرد.

درخصوص طرح‌های مصر برای تعامل با پرونده لیبی در دوره اخیر، یک منبع تصریح کرد "موضوع در حال حاضر بسیار پیچیده است، به خصوص که قاهره متوجه شده است که همه اسامی موجود در صحنه بخشی از بحران هستند و نمی‌توان به آنها به عنوان یک راه‌حل اعتماد کرد."

این منبع افزود "آنچه که بحران را تشدید می‌کند این است که هیچ یک از اسامی که به عنوان جایگزین ارائه می‌شوند، چه در سطح داخلی لیبی و چه بین قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که در پرونده لیبی ایفای نقش می‌کنند، از اجماع کافی برخوردار نیستند."

کاهش نفوذ مصر در پرونده سودان

از سوی دیگر و درخصوص پرونده سودان، یک منبع دیپلماتیک فاش کرد که مسئولان در قاهره از "عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای حاکمیت خواسته‌اند تا زمان اتخاذ سلسله تدابیر سیاسی، تصمیم برای انحلال شورا را به تعویق بیندازد و آن را به شورای عالی نیروهای مسلح واگذار کند .

منبع مذکور خاطرنشان کرد البرهان با موضع خود و اعلام تصمیمش قاهره را غافلگیر کرده و او در این امر مورد حمایت یکی از طرف‌های بین‌المللی است و در عین حال بیم آن دارد که زمان امور از دستش خارج شود به‌ویژه اینکه اختلاف زیادی میان او و "محمد حمدان دقلو" معاون رئیس شورا- که طرفدار امارات نیز است- وجود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها