بایدن حاضر به دیدار با خانواده جمال خاشقچی نشد

بایدن حاضر به دیدار با خانواده جمال خاشقچی نشد
چهارشنبه 22 تير 1401 - 09:52

رسانه‌های آمریکایی از عدم دیدار رئیس جمهور آمریکا با بیوه «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی قبل از سفر به عربستان خبر دادند.

العالم- آمریکا

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی قرار است روز چهارشنبه وارد عربستان شود که او قبل از سفر به عربستان با بیوه یا خانواده «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی دیدار نکرد.

وبگاه «واشنگتن اگزمینر» سه شنبه شب به وقت تهران نوشت، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن روز دوشنبه درباره این سفر با مطبوعات صحبت کرد، اما درباره خاشقجی و اینکه آیا بایدن با خانواده‌اش ملاقات کرده است یا خیر، سالیوان بدون اشاره به جزئیات گفت: «ما با خانواده جمال خاشقجی تماس داشته‌ایم. رئیس جمهور خودش با آنها صحبت نکرده ا بایدن از ابتدا بر روی این موضوع متمرکز بوده است. همانطور که او در زمان روی کار آمدن گفت و همانطور که از آن زمان تاکنون به آن پایبند مانده‌ایم، هدف ما این بوده است که روابط با عربستان سعودی را مجددا تنظیم کنیم، اما قطع نکنیم.»

این در حالی است که یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده پس از روی کار آمدن بایدن منتشر شد و نشان داد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان مسئول ترور خاشقچی ستون نویس سابق روزنامه «واشنگتن پست» بوده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، «حنان الاتر» بیوه خاشقجی، بارها به دنبال دیدار با بایدن بوده است تا بتواند از او بخواهد که برای آزادی زندانیان سیاسی در زندان‌های سعودی تلاش کند، اما به نظر می‌رسد که این تلاش ناموفق بوده است.

سالیوان در ادامه و در پاسخ به سئوال روزنامه نگار دیگری که آیا بایدن قتل خاشقجی را در دیدار با محمد بن سلمان مطرح کند، پاسخ مستقیمی نداد و تنها گفت: «من قصد ندارم آنچه را که رئیس جمهور به طور خصوصی در آن جلسات خواهد گفت، توصیف کنم. رئیس جمهور این امکان را دارد که این کار را انجام دهد و این فرصت را داشته باشد که در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر و سایر موضوعات با طرف سعودی گفت‌وگو کند. شما بعد از این سفر فرصت دارید تا در این زمننه از او سئوال کنید.»

خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸، در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید و جسدش تکه تکه شد. مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

به رغم ادعاهای عربستان سعودی، حتی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها