گزارش پولیتیکو از چالش های آمریکا برای تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه ایران

گزارش پولیتیکو از چالش های آمریکا برای تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه ایران
چهارشنبه 22 تير 1401 - 11:25

تارنمای پولیتیکو نوشت: دولت جو بایدن کشورهای عربی را وادار کرده با تشکیل ائتلاف با رژیم صهیونیستی، با موشک های ایران مقابله کنند اما اختلاف ها بر سر مسائل تکنولوژیکی و نبود اعتماد به این معنا است که تشکیل هر گونه ائتلافی به سالها زمان نیاز دارد.

العالم ـ آسیا

رسانه آمریکایی پولیتیکو افزود: مقام ها و کارشناسان می گویند هدف واقع گرایانه تر برای اسرائیل تبادل اطلاعات با کشورهای عربی، تشکیل میزگرد و شاید خرید سلاح های سازگار بیشتری است. این هدف بیشتر از تشکیل سپر دفاعی منطقه ای که تیراندازها را با رادارها، ماهواره ها و دیگر سنسور ها مرتبط می کند قابل حصول است.

تام کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: به‌اندازه کافی سخت است که حسگرها و اِفکتورهای ارتش و نیروی دریایی آمریکا را در یک سامانه فرماندهی و کنترل مشترکی قرار دهیم.» «این حتی وقتی آنها را از کشورهای مختلف و چند زبان متفاوت بیاورید، چالش برانگیزتر است.»

پولیتیکو نوشت: با این حال انتظار می رود بایدن درباره تشکیل این ائتلاف در دیدار بامقام های صهیونیستی و سعودی گفت و گو کند. چشم انداز همکاری دفاعی تل آویو و کشورهای عربی اکنون محتمل تر از سال ۲۰۱۶ است که بایدن در پست معاون رئیس جمهوری از اسرائیل دیدن کرد.

توافق ابراهیم به عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین، مغرب -که همگی خریداران بزرگ سلاح های آمریکایی هستند- به همراه سودان منجر شده است.

این گزارش افزود: مقام های اسرائیلی گفته اند که همکاری دفاع هوایی برای مقابله با حملات ایران با همکاری پنتاگون در جریان است.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده که طی سالها نقش پیشتازی را در برنامه هایی با همکاری پنتاگون و دولت آمریکا داشته که باعث تقویت همکاری اسرائیل با کشورهای منطقه خواهد شد. اما کشورهای خلیج فارس هنوز این برنامه را تایید نکرده اند.

مقام های آمریکایی پیشتر نیز در پایان دولت جورج دبلیو بوش تلاش کرده بودند حتی بدون رژیم صهیونیستی سامانه های دفاع هوایی کشورهای عربی را ادغام کنند اما به دلیل بی اعتمادی کشورهای عربی که تمایلی به در اختیار گذاشتن اطلاعات نداشتند این هدف محقق نشد.

به گفته کارشناسان، یکی از بزرگترین موانع در تشکیل این ائتلاف دفاعی، عدم تمایل کشورهای منطقه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات است.

کارشناسان می گویند رهبری آمریکا برای پیشبرد هر گونه هدفی در تشکیل چنین ائتلافی ضروری است حتی اگر چنین همکاری ای محدود باشد.

کلارک کوپر، دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور سیاسی ونظامی و کارشناس کنونی شورای آتلانتیک گفت: منطقه آمادگی تشکیل سامانه یکپارچه دفاع موشکی و هوایی را ندارد. اما با همکاری و رهبری آمریکا این امر می تواند به واقعیت بپیوندد. آمریکا باید با شورای همکاری و هریک از کشورهای خاورمیانه برای ایجاد اعتماد و تبادل اطلاعات همکاری کند.

پولیتیکو در بخشی از گزارش خود آورده است، به غیر از چالش های دیپلماتیک، باید برای تشکیل ائتلاف بر موانع جغرافیایی و فنی نیز فائق آمد. اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی همگی دارای دفاع هوایی پیشرفته هستند: اسرائیل از جمله موشک‌های بومی گنبد آهنین و «دیویدز اسلینگ» (David's Sling) استفاده می‌کند، در حالی که کشورهای عربی سامانه دفاعی منطقه‌ای تاد را خریداری کرده‌اند. در سال های اخیر، ایالات متحده همچنین سامانه های موشکی پاتریوت را در سراسر عربستان سعودی مستقر کرده است.

همچنین مشکل دیگری که وجود دارد این است که عربستان و امارات همچنین از سامانه های روسی و چینی استفاده می کنند که قابل ادغام با تجهیزات غربی نیستند.

کارولین رز، تحلیلگر مؤسسه نیو لاین، گفت که ایده تشکیل یک ائتلاف سست دفاع موشکی به تنهایی نشان دهنده تغییر به سمت عادی سازی روبط بین دشمنان سابق است که حول یک موضع جنگ طلبانه تر در قبال ایران متحد می شوند.

این کارشناس گفت: مشکل این است که دستیابی به یک سامانه دفاع هوایی کاملاً یکپارچه بین کشورها، هم در خلیج فارس و هم در منطقه به طور کلی، مدتی طول می کشد. مسائلی که مانع از تلاش‌ها برای ایجاد یک سامانه یکپارچه می‌شود، مانند عدم اعتماد در به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباطات ، هنوز وجود دارد، این مساله به‌ویژه وقتی اهمیت می یابد که کشورهای جدیدی وارد ائتلاف می شوند که قبلا بسیاری از آنها دشمن هم بوده اند.

پربیننده ترین خبرها