هوچی‌گری وزیر فرانسه درخصوص ایران

هوچی‌گری وزیر فرانسه درخصوص ایران
چهارشنبه 22 تير 1401 - 21:28

وزیر خارجه فرانسه که در جمع قانونگذاران فرانسه سخنرانی می‌کرد، با بیان این‌که «زمان در حال سپری شدن است و ایران باید این نکته را در نظر بگیرد»، افزود: انتخابات میان دوره‌ای آمریکا دستیابی به توافق را دشوارتر خواهد کرد.

العالم- کشکول

کولونا افزود: «پنجره فرصت ظرف چند هفته بسته خواهد شد. هیچ توافق بهتری از آنچه که اکنون روی میز است وجود ندارد.. وضع دیگر قابل تحمل نیست.. تهران از تاکتیک‌های تاخیری استفاده می‌کند، در مذاکرات دوحه به قبل از مواضع توافق شده بازگشت، ضمن این‌که به پیشرفت در برنامه خود برای غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.»

به رغم تناقضات فاحش میان اظهارات این وزیر فرانسوی و مواضع مزدوران کشورش درباره توافق هسته‌ای، سخنان او همچنان تجسمی از همان گفتمان غرب درخصوص ایران است که مبتنی بر وعده و وعید و ضرب‌الاجل است و به رغم اینکه چنین اظهارنظرهایی و توسل به چنین گفتمانی نتیجه معکوس داده و نتوانسته هیچ‌یک از اهداف غرب مبنی بر محروم کردن ایران از حق مشروع برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز محروم سازد.

رئيس دستگاه دیپلماسی فرانسه بر این باور است که به محض تعیین موعد، می‌توان پیش از بسته شدن دريچۀ آخرین فرصت برای احیای توافق هسته‌ای، ایران را تحت فشار قرار داد. یا این که تنها با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، امتیازاتی از ایران گرفت؛ چرا که چیره شدن جمهوری‌خواهان بر کنگره، دستیابی به توافق را دشوارتر خواهد کرد؛ اما مگر دولت کنونی که دموکرات‌ها عهده دار آن هستند، برخوردی متفاوت با برخورد دولت ترامپ با توافق هسته‌ای دارد؟

این نحوه تعامل با ایران به تاریخ پیوسته است و تجربه ۴ دهه گذشته کافی است همانطور که وزیر فرانسوی نمی‌تواند با متهم کردن ایران به تعلل در مذاکرات، حقیقت را تحریف کند. او می‌داند که چه کسی تعلل کرده و همواره به این رویکرد نه تنها در مذاکرات بلکه در اجرای همان توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد. آمریکا ضمن خروج خودسرانه از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌هایی غیرموجه علیه ایران، کشورهای اروپایی را نیز علیه ایران همراه خود کرد. یک سال پس از خروج آمریکا و خیانت اروپا، ایران کزینه‌ای به جز کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای خود نداشت تا از این طریق، آمریکا و اروپا را به تعهدات‌شان ملزم سازد، ولی این گزینه نیز جواب نداد و دولت بایدن همچنان سیاست ترامپ را دنبال می‌کند و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را به امید گرفتن امتیازاتی از این کشور، ادامه می‌دهد تا درنظر جمهوری‌خواهان ضعیف جلوه ندهد.

بهتر بود این وزیر فرانسوی موضع بزدلانه کشورش در قبال توافق هسته‌ای را تصحیح کند به‌ویژه اینکه می‌داند تصمیم فرانسه برای خارج کردن شرکت‌هایش از ایران و همراه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، اشتباه بوده است. او قبل از بیان این سخنان می‌داند که این اقدامات یکجانبه و غیرقانونی است و او و همه مقامات اروپایی و آمریکایی‌ها باید بدانند که هر توافقی که بین طرفین امضا می‌شود باید برای همه الزام آور باشد، نه اینکه توسط طرفی نقض شود.

پربیننده ترین خبرها