افشاگری یک روزنامه صهیونیستی.. راه آهن، حیفا را به ریاض متصل می کند

افشاگری یک روزنامه صهیونیستی.. راه آهن، حیفا را به ریاض متصل می کند
پنج‌شنبه 23 تير 1401 - 11:59

آیا شور و شوق عربستان در چند هفته گذشته به طور ناگهانی در مورد اجرا یا شروع اجرای فاز اول پروژه راه آهن اردن کاهش یافته است؟ پروژه ای که یک گروه سعودی این قرارداد و پروژه آن را به دست آورده است و آیا مربوط می شود به اعلام روز چهارشنبه روزنامه عبری "جروزالم پست" تحت عنوان "جاه طلبی اسرائیل برای ایجاد خط آهنی که دریای مدیترانه را به خلیج فارس متصل می کند"؟

العالم - عربستان سعودی

سوالی که تا حدودی طولانی به نظر می رسد، اما امان اخیرا متوجه شده است که سرمایه گذاران سعودی قرارداد و اسناد پروژه بزرگ راه آهن شهر عقبه در جنوب به امان، پایتخت اردن را که به دست آورده اند، علی رغم تلاششان پس از رقابت شدید و مسابقه یا بهتر است بگوییم مبارزه بر سر سرمایه گذاری پشت صحنه با سرمایه‌گذاران اماراتی که به شدت خواهان آن مرحله از پروژه اردن بودند، شور و شوقشان ناگهان رو به سردی گرویده است.

این در حالی است که سعودی ها پشت صحنه به شدت برای گرفتن این پروژه مبارزه می کردند.

دولت اردن با این امید که نه تنها سرمایه‌گذاری را جذب کند، بلکه برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های سیاسی و ارائه شواهدی به ریاض مبنی بر اینکه امان مخالف مشارکت اقتصادی و تجاری با آن نیست، بلکه از سرمایه‌گذاری‌های سعودی استقبال می‌کند، تصمیم گرفت پروژه درخواستی را به آنها بدهد.

اوراق و پرونده‌های آن پروژه بین عقبه و امان برای ایجاد راه‌آهن حمل‌ونقل کالا و مسافر نیز بخشی از یک سری مجوزهای اردنی بود که هفته‌ها قبل از سفر اخیر محمد بن سلمان به اردن، تحت تمهیدات خاصی به سعودی‌ها اعطا شد، جهت حمایت و پشتوانه آشتی دو کشور پس از بحرانی که حدود 4 سال به طول انجامید، مسکوت ماند و با اختلافات شدید پشت پرده خاتمه یافت، پس از آنکه اردن پرونده فتنه نامیده شد و مشاور بسیار نزدیک به بن سلمان در آن دست داشت که منجر به زندانی شدنش شد.

شور و شوق عربستان برای این پروژه، این تصور را برای اردنی ها ایجاد کرد که همه چیز در جهت برنامه ریزی شده پیش می رود.

اما این اواخر نوعی تاخیر و تعلل در تشکیل کمیته ها، اقدامات عملی یا تعهدات مالی برای شروع پروژه مشاهده شده است و آنچه اردن خواهان آن است، توسعه ساختار داخلی خود در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی نیست، بلکه ایفای نقش از طریق این راه آهن در همکاری در دریای سرخ، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی است.

حداقل برای سه سال، شرکت کنندگان در جلسات غیرعلنی درباره چشم‌اندازهای اقتصادی غول‌پیکر در آینده صحبت می‌کردند که بطور انحصاری بر حمل‌ونقل و کشتیرانی و راه‌آهن با حضور منطقه‌ای تاکید داشتند.

سیاستمداران ارشد چندین بار گفتند که حتی در کاخ سلطنتی، سخنان خوش‌بین کننده درباره امکان‌سنجی و بهره‌وری یک پروژه بزرگ راه‌آهن شنیده‌اند، در میان این تصور که این پروژه به طور انحصاری به اردن و عربستان سعودی مربوط نمی‌شود، بلکه به کل منطقه مربوط می‌شود.

این موضوع در عمل، موضوع پنهانی است که روزنامه "جروزالم پست" تا حد زیادی آن را فاش کرد، هنگامی که دیروز چهارشنبه در مورد پیشنهادی مستند و مکتوب صحبت کرد که وزیر دارایی "اسرائیل" به طور مستقیم به بایدن در جریان سفرش به تل آویو ارائه خواهد داد، تحت عنوان اتصال راه آهن از بندر حیفا از طریق اردن به بازارهای کشورهای خلیج فارس از طریق عربستان سعودی.

اکثر ارزیابی ها این است که چراغ سبز آمریکا برای این پروژه بزرگ عادی سازی سال ها پیش صادر شده است.

طبق داده هایی که "رای الیوم" از منابع آمریکایی آشنا با جزئیات دریافت کرده است، اینگونه به نظر می رسد که اسرائیل بسیار مشتاق است و اردن نیز آماده است و مخالفتی ندارد. بهانه اصلی بعد از نبرد ویروس کرونا، همکاری اقتصادی کشورهای منطقه و کاهش هزینه های کشتیرانی و حمل و نقل البته با پول کشورهای حوزه خلیج فارس است.

"اسرائیل" امیدوار است که رئیس جمهور آمریکا برای اجرای این پروژه فشار بیاورد، اما بی علاقگی عربستان و اجرای کند، برخی ابهامات را تداعی می کند، زیرا زیرساخت های اتصال راه آهنی که از حیفا شروع می شود و از شمال اردن می گذرد، از دو طرف تقریبا آماده است ضمن اینکه اوراق قسمت مربوط به عقبه امان نیز آماده است.

آنچه روزنامه "جروزالم پست" در عمل فاش کرد و بعد از ظهر دیروز توسط روزنامه اردنی عمون ترجمه و منتشر شد، حکایت از یکی از بزرگترین پروژه های به اصطلاح "صلح ابراهیمی" دارد.

برای ناظران واضح به نظر می رسد که ریاض در موقعیتی قرار داشت که مخالفتی با این پروژه نداشت، بلکه در حال مسابقه دادن برای ربودن آن از ابوظبی بود قبل از اینکه ناگهان به موقعیت خاموش تغییر وضعیت دهد و به احتمال زیاد با دستورات، آموزش ها و هماهنگی دفتر بن سلمان.

پربیننده ترین خبرها