مجارستان:‌ اروپا با تحریم روسیه به سینه خود شلیک کرد

مجارستان:‌ اروپا با تحریم روسیه به سینه خود شلیک کرد
شنبه 25 تير 1401 - 00:38

نخست وزیر مجارستان روز جمعه در سخنانی با انتقاد شدید از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه گفت که اروپا با تحریم مسکو، به سینه خود شلیک کرد.

العالم-اروپا

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا با اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین «به سینه خود شلیک کرده است».

وی که در سخنانی در تلویزیون رسمی مجارستان صحبت می‌کرد،‌ با درخواست از کشورهای اروپایی برای تعدیل سیاست‌های خود گفت: «در همان ابتدا گفتم که (با تحریم روسیه)‌ به پاهای خود شلیک می‌کنیم اما اقتصاد اروپا به سینه خود شلیک کرد و خفه شد».

نخست وزیر مجارستان تاکید کرد: «برخی کشورها درگیر سیاست تحریم‌ها شدند اما بروکسل باید اعتراف کند که اشتباه کرده و تحریم‌ها هدف خود را محقق نکرده‌اند و بر عکس تاثیرهای جانبی به همراه داشته است».

اوربان گفت: «بروکسل معتقد بود که سیاست تحریم‌ها، آسیب بزرگی به روسیه وارد خواهد کرد اما این تحریم‌ها ضررهای بزرگتری را به ما وارد کرد».

مجارستان که یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید و 65 درصد از نفت و 80 درصد از گاز خود را از روسیه وارد می‌کند.

دولت مجارستان چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) به دلیل تشدید بحران انرژی در پی تحریم‌های غرب علیه مسکو، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. مقامات مجارستان اعلام کردند که قصد دارند تولید گاز داخلی و واردات گاز را افزایش دهند و همچنین ممنوعیت موقت صادرات برخی منابع انرژی، افزایش تولید زغال سنگ و افزایش طول عمر نیروگاه هسته‌ای پاکس را که بر اساس فناوری‌های شوروی ساخته شده و با سوخت هسته‌ای روسیه کار می‌کند، اعمال کنند.

مجارستان تقریباً به طور کامل برای گاز طبیعی خود به روسیه متکی است و با تحریم اتحادیه اروپا بر این منبع حیاتی مخالفت کرده است. اوربان ماه گذشته پیش‌بینی کرد که چنین ممنوعیتی کل اقتصاد اروپا را خراب خواهد کرد. مجارستان همچنین با کاهش تدریجی قطع واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری مخالفت کرده و برای ادامه خرید سوخت از مسکو معافیت دریافت کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها