بایدن در سفر به عربستان همه وعده هایش را زیر پا گذاشت

بایدن در سفر به عربستان همه وعده هایش را زیر پا گذاشت
يکشنبه 26 تير 1401 - 21:19

در ابتدای دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جده و پس از پایان سخنرانی، یک روزنامه نگار این سوال را از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرسید: آیا از خانواده جمال خاشقجی عذرخواهی می کنید؟ سپس روزنامه نگاری از او پرسید: آیا عربستان سعودی همچنان منفور است؟ این پرسش ها واقعیت سیاست همیشگی آمریکا را توضیح می دهد یعنی ترجیح منافع شخصی و حزبی بر همه قول و قرارها.

العالم_کشکول

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا همانند دیگر رؤسای جمهور این کشور در سفر به عربستان نشان داد اگر منافع شخصی و حزبی ایجاب کند، قول و قرارها را زیر پا می گذارد.

هنگامی که از بایدن در طول مبارزات انتخاباتی 2019 در مورد عربستان سعودی سوال شد، او گفت عربستان را وادار می کند که به خاطر نداشتن بسیاری از ارزش های اخلاقی، بهای آن را پرداخت کند.

اما واقعیت در سال 2022 طور دیگری رقم خورد یعنی وقتی رئیس‌جمهور آمریکا وارد جده شد و این ولیعهد محمد بن سلمان بود که به استقبال او رفت. بن سلمان با این اقدام، قاعده‌ای را شکست که بایدن برای کسب ریاست‌جمهوری بدان مسلح بود و به عنوان ولیعهد، برای کسب مشروعیت در واشنگتن، اولین امتیاز را به آمریکا داد.

وعده دیگر بایدن این بود که چند هفته قبل از سفرش به عربستان تاکید کرد که با ولیعهد این کشور دیدار نخواهد کرد و برای دیدار با رهبران کشورهای عربی به جده می‌آید و بن سلمان نیز بخشی از این دیدار خواهد بود.

اما باز هم واقعیت طور دیگری رقم خورد. بایدن پس از دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، با حضور مقامات دو کشور دیداری دوجانبه با ولیعهد داشت. در این نشست، امنیت انرژی و افزایش تولید نفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وعده دیگر این بود که بایدن پس از قتل جمال خاشقچی وعده داد عربستان سعودی را منفور می کند. وی آن زمان تاکید کرد متقاعد شده است که این جنایت به دستور ولیعهد بوده است.

اما بازهم واقعیتی دیگر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از ملاقات دو جانبه که بایدن گفت که این موضوع را با ولیعهد در میان گذاشته و ولیعهد به او گفته است که هیچ ارتباطی با این جنایت ندارد. (این همان سخنانی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای توجیه دفاعش از بن سلمان گفت.)

به خوبی می توان درک کرد آمریکا در زمینه مسائل خارجی، با فریبکاری و استانداردهای دوگانه برخورد می کند. شاید بایدن ناگزیر شد اعتراف کند منافع امنیت ملی آمریکا او را به سفر به عربستان سعودی واداشته است؛ بنابراین دیگر جایی برای صحبت درباره اصول، حقوق بشر، خاشقجی و ... وجود ندارد. مهمترین چیز این است که منافع واشنگتن را به هر قیمتی تامین کنیم.

جو بایدن نه تنها همه دنیا را فریب داد، بلکه قبل از هر کشور دیگری در جهان، آمریکایی ها را فریب داد. او با اتخاذ مواضع و سیاست‌هایی در تضاد با ترامپ رئیس جمهور قبلی، آنها را فریب داد. اما سیاستش سر سوزنی از ترامپ متفاوت نبود. بایدن در سه سالی که از قول معروفش درباره عربستان سعودی می گذرد، ذره ای از سیاست ترامپ عدول نکرده است. شاید واضح تر از این حقیقت توصیه ای است که «اما اشفورد» روزنامه نگار در مجله فارین پالیسی به جو بایدن کرد: «همان سیاست دونالد ترامپ در منطقه را دنبال و وانمود کنید که سیاستی جدید و متفاوت است.»

پربیننده ترین خبرها