امنیت مشترک منطقه ای؛ واقعیتی که جغرافیا تحمیل کرده است

امنیت مشترک منطقه ای؛ واقعیتی که جغرافیا تحمیل کرده است
دوشنبه 27 تير 1401 - 19:38

به جای اینکه ایران به تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای بهره‌برداری از سفر خود به منطقه، به‌ویژه نشست جده برای تحقق منافع کشورش از طریق تنش‌آفرینی و بحران‌آفرینی و ایران فوبیا در منطقه پاسخ دهد، تهران در بالاترین سطوح بر پایبندی خود به سیاست گفت‌وگو با همسایگان تاکید کرد و خواستار برداشتن قدم‌های سازنده با کشورهای منطقه در راستای امنیت و صلح در منطقه شد.

العالم – کشکول

زمانی که بایدن و یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رهبران کشورهای عربی را علیه ایران تحریک می ‌کردند و با ایجاد اتحادهای نظامی بر طبل جنگ می‌کوبیدند تا با برادر مسلمان کشورهای عربی بجنگند، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران، خواستار برگزاری گفت ‌و گوی منطقه‌ای با حضور کشورهایی مانند عربستان، ترکیه، مصر و قطر و تشکیل مجتمع گفت‌وگوی منطقه‌ای به عنوان تنها راه حل بحران های منطقه ای شد.

پاسخ ایران به تلاش های آمریکا برای نظامی کردن منطقه و بحران سازی و دشمن تراشی، از سوی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد که با رد اتهامات بایدن، آنها را دلیلی انکارناپذیر بر تحریف و نفاق سیاسی آمریکا دانست.

موضع اصولي ایران در زمینه گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل بحران‌های منطقه، به دور از دخالت‌های عامل خارجی که چیزی جز ویرانی برای منطقه به ارمغان نیاورده است، انگیزه اعلام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق درباره تلاش‌ برای نزدیک‌تر کردن تهران و ریاض به منظور کاهش تنش‌های منطقه‌ای شد به ‌ویژه پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد که خواستار روابط طبیعی با ایران است.

کارشناسان از تاثیر موضع ثابت ایران درباره دعوت به گفت و گو به عنوان ابزاری واحد و موثر برای حل مشکلات منطقه یاد کردند که باعث شد فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در اجلاس جده برای امنیت و توسعه، تاکید کند: دست سعودی به طرف ایران دراز است و ما مشتاقیم که راهی برای رسیدن به روابط طبیعی با ایران همسایه پیدا کنیم.

مواضع عربستان درباره بهبود روابط با ایران همزمان با موضع امارات مطرح شد.

انور قرقاش مشاور رئیس امارات گفت که ابوظبی خواهان درگیری با ایران نیست و در صدد بازگرداندن سفیر خود به تهران است.

منازعات و درگیری هایی که جهان شاهد آن است، کشورهای جهان را به سراشیبی سقوط و مردم جهان را به مرز قحطی کشانده است و هیچ طرفی از این قاعده مستثنی نیست، از سوی دیگر، رنج مردم اروپا به خاطر جنگ اوکراین، دلیل قاطعی است که ثابت می کند امنیت هر منطقه در جهان، امنیت جمعی است و پیامدهای ناامنی نه فقط بر کشورها و مردم هر منطقه بلکه بر تمام دنیا تأثیر می گذارد.

این واقعیت باید انگیزه ای باشد برای کشورهای منطقه ما که مستقل و عینی به آینده مردم خود بیندیشند به این دلیل که هیچ طرفی مانند کشورهای آن به امنیت منطقه اهمیت نمی دهد و این امنیت مشترکی است که جغرافیا و تاریخ تحمیل کرده است. به همین علت، نباید اجازه داد بیگانگان برای تحقق منافع خود این امنیت را دچار مخاطره کنند.

پربیننده ترین خبرها